Avtryck – fotografi utan kamera

Vi lägger undan digitala verktyg och utforskar fotografi med egna fotogram!
Beskrivning
I vår digitala värld har fotografering blivit en självklar del av vår vardag – kameran är alltid med oss och med ett snabbt klick är bilden tagen. Men hur fungerade fotografi förr i tiden? Kan vi skapa en bild utan att ha varken kamera eller telefon? För vad är det egentligen som gör ett fotografi till ett fotografi?
I detta projekt inleder vi med att gemensamt utforska kamerans och fotografiets historia. Vi börjar i dagens mobilkameror och går igenom historiens kameratyper till begynnelsens camera obscura, innan vi ger oss på att skapa egna fotografier, utan kameror. Genom att placera material som växter, frukter eller andra objekt på ett ljuskänsligt papper och exponera det för ljus, får deltagarna skapa fotogram, tillfälliga bilder som långsamt förändras över tid.
Genom att använda fotografi på ett lekfullt och prestigelöst sätt så får processen stå i centrum snarare än slutresultatet. Eleverna får genom praktiskt skapande möjlighet att lära sig om både fotografi, kemi och kreativitet. Genom att leka med ljusets styrka och varaktighet och fokusera på det oförutsägbara uppmuntras eleverna att utforska och experimentera, där varje avtryck blir en unik del av processen. Eleverna får använda en kreativ, undersökande metod och får samtidigt upptäcka fotografiets magi med egna, unika fotogram!
Målsättning
Projektet väcker elevernas nyfikenhet för fotografi och dess historia genom att låta dem skapa och experimentera med en enkel men fascinerande teknik. Genom att arbeta praktiskt och utforska hur ljus och material påverkar det ljuskänsliga pappret får de en förståelse för hur fotografi fungerar på en grundläggande nivå, samtidigt som de får vara kreativa och utforska sitt eget idéarbete. Eleverna får inblick i fotografins tekniska utveckling sedan den första kameran och lär sig samtidigt om hur konst och vetenskap ofta samspelar.
Tillvägagångssätt
Projektet består av två delar:
Introduktion och fotografiets historia:
Jag berättar om och visar olika kameratyper: camera obscura, Polaroid, analog och digital kamera, samt mobilkamera. Eleverna får se olika kameror och hålla i exempelbilder kopplade till respektive kamera.
Eleverna arbetar två och två och tillsammans skapar vi en tidslinje över fotografiets utveckling, från dagens mobilkamera till camera obscura, för att visualisera fotografiets utveckling.
Jag berättar kort om mitt eget konstnärskap och hur och varför jag använder gamla fotografiska tekniker i mitt arbete. Jag berättar om och visar bilder av mina verk och hemmagjorda kameror. Eleverna får även se andra konstnärers fotogram.
Praktiskt skapande:
Eleverna arbetar två och två och skapar fotogram genom att placera växter, frukter och andra objekt på ljuskänsligt papper och exponera det för ljus (sol eller ficklampor), som sedan långsamt förändras över tid.
Vi pratar om de kemiska processerna som gör att pappret reagerar på ljuset och hur och varför det förändras över tid, anpassat efter elevernas åldersgrupp. Vi ställer oss frågor som: Vad händer om vi ändrar ljusets styrka eller varaktighet? Hur påverkar olika material bilden? Och vad kan vi upptäcka om vi låter slumpen styra utfallet?
Eleverna får göra flera tryck och experimentera med olika material och exponeringstider.
Vi knyter ihop projektet på slutet genom att lägga ut allas tryck intill varandra och pratar om vad de har upptäckt och hur de skulle kunna fortsätta jobba med trycket hemma.
Lokalbehov och teknik
Ett rum där det går att stänga ute dagsljus, det behöver inte vara helt mörkt utan bara så att solen inte lyser rätt in i rummet.
Tillgång till vatten för att skölja händer och eventuellt papper