PROJEKT

Bläcket är djupt

I det här projektet får saker som vi ser varje dag ett nytt djup med hjälp av elevens fantasi, blick och hand.

Beskrivning

Vad finns här runt omkring oss, som vi tar för givet? I det här projektet får saker som vi ser varje dag ett nytt djup med hjälp av elevens fantasi, blick och hand. Med bläck tecknar vi av valda delar av klassrummet, först enskilt och sedan tillsammans. Under arbetsprocessen blir klassrummet en plats att upptäcka. Vi utforskar alla vinklar och vrår, och skapar en ny komposition - ett nytt rum.

Bläck är flytande och det torkar snabbt, vilket skapar förutsättningar för att teckna och måla på ett spontant och flödande vis. Deltagarna väljer ut olika saker eller delar av rummet att teckna av. I projektets andra del får eleverna istället teckna av klasskamraters teckningar på ett stort, gemensamt papper. Det blir en rolig och intuitiv process där eleverna skapar en successiv omvandling av sin skolmiljö tillsammans.

Deltagarna får arbeta med teckning, måleri, komposition och rumslighet, samtidigt som den gemensamma processen kan stärka elevernas relationer sinsemellan.
En viktig del av projektet är just förloppet där vi går från individuellt till kollektivt skapande och tillsammans målar en ny miljö som alla blir en del av.

Målsättning

Eleverna får en möjlighet att uppleva bläck som teknik medan de befinner sig i en lustfylld och intuitiv process. En målsättning med det här projektet handlar om att bli uppmärksam på det som finns runtomkring oss, att titta och se inom ett angivet ramverk och samtidigt bli uppmuntrad och utmanad att leva sig in utanför det. Eleverna får vidga sitt eget medvetande och möjlighet att få syn på andras. Tillsammans får de omvandla det invanda klassrummet till något nytt och drömlikt.

Tillvägagångssätt

Jag börjar med en presentation av olika konstverk, både mina egna och andras, som på ett eller annat sätt relaterar till miljö och interiör. Därefter bjuder jag över barnen till mitt skrivbord, där jag visar hur man kan måla med bläck.

Barnen sitter sedan vid sina egna bord med ett bunt papper i samma storlek (A3), samt en behållare med bläck och en pensel.

Uppgiften är att måla av det som finns i rummet, det kan vara vad som helst, exempelvis deras egna fötter, klasskamraten mittemot, fönstret eller det som hänger på väggen, pennan som ligger på golvet, lampan i taket och allt däremellan. Denna övning handlar om att se det som finns runtomkring, att titta sig runt i ett välbekant rum och se saker på med nya ögon.

När en målning är klar tar man ett nytt ark och lägger det färdiga arket på golvet bredvid sig. Mot slutet av lektionen hänger vi upp de målningar som hunnit torka på tvättlinor som jag har hängt upp innan lektionens start.

Under rasten hänger jag upp de kvarvarande papprena och ställer undan bord och stolar utmed väggarna, lägger skyddsplast på golvet och rullar ut ett pappersark (2 x 5 m) i mitten av rummet. Är vi helklass delar jag upp eleverna i två grupper där varje grupp får ett eget stort papper att måla på tillsammans.

Efter rasten tittar vi tillsammans på målningarna som eleverna har gjort och pratar om dem utan att bedöma. Vi samlas runt det stora arket på golvet, varje elev får en bunt med målningar som de ska måla av. De får röra sig fritt runt pappret på golvet och hoppa mellan de olika tomrummen, prata med varandra om placering och länka samman rummet. På så sätt genomgår varje målning en transformation då vi tillsammans målar upp en ny komposition.

I slutet av lektionen har vi skapat ett nytt rum och ett nytt konstverk tillsammans.

Lokalbehov och teknik

Vanligt klassrum som gärna är lite större i storlek, bord, stolar.

Särskilt för detta projekt

Bilder från Alexandra Karpilovskis verk Gentle Giants, ett samarbete mellan Misschiefs och Humlegården.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema