PROJEKT

Den vandrande fotoutställningen

Vi fångar stämningar i en utställning som aldrig blir färdig!

Beskrivning

Vad händer med vår kreativitet när vi skapar konst utan krav på att resultatet ska bli en färdig utställning? I *Den vandrande fotoutställningen* får eleverna i uppgift att i mindre grupper skapa ett verk utifrån en känsla eller en stämning i deras skolmiljö. Till sin hjälp har de en gammal digitalkamera, böcker, tidningar och gamla fotografier. Genom att själva fotografera, klippa, riva och klistra får de skapa egna verk som blir del av en gemensam fotoutställning, som vi hänger upp i en tråd på en plats eleverna får välja. De får behålla sin unika vandrande fotoutställning i skolan och de kan när som helst ta vid där de slutade genom att bygga vidare med nya verk, byta ut foton mot något annat de skapar i skolan, hänga upp den på en annan plats eller skala ned den. På så vis skapas en utställning som alltid kan förändras och som blir del av en öppen process som kan pågå långt efter att projektet är slutfört. Samtidigt blir utställningen både en påminnelse om vad de skapat gemensamt och en uppmaning att hålla kreativiteten igång!

Målsättning

Eleverna får utforska och prova på att vara i en öppen, konstnärlig process genom att arbeta med ett verk som är i ständig förändring. De får också bekanta sig med kameror, fotografi och collageteknik, samtidigt som de får reflektera och prova på hur känslor och stämningar kan gestaltas. Eftersom utställningen hänger kvar i skolan får eleverna också möjlighet att omförhandla och återaktivera sitt konstnärliga, gemensamma arbete, där målet är själva processen, snarare än resultatet.

Tillvägagångssätt

Kort introduktion och presentation av mig och mitt konstnärskap: Jag visar mina och andra fotografers foton för att presentera bredden inom fotografi. Jag berättar om hur man kan arbeta med känslor och stämningar, samt presenterar hur projektet kommer att gå till. Vi väljer gemensamt ut en plats för utställningen och hänger upp tråd och klädnypor.

Vi gör en övning för att börja tänka och arbeta kring känslor och stämningar. Eleverna delas in i mindre grupper (5 grupper för en klass på 25 personer, till exempel) och varje grupp får ett ord som beskriver en känsla eller stämning. Grupperna ska gemensamt skapa ett foto eller en skiss utifrån orden med hjälp av gamla foton, vykort, böcker, tidningar lim och saxar. När de är färdiga hänger vi upp verken på tråden och reflekterar gemensamt över vad vi skapat.

Med hjälp av gamla digitalkameror, olika effekter och redskap får grupperna sedan skapa foton med känslor och stämningar som utgångspunkt. Vi tar en kort paus för att jag ska kunna skriva ut alla foton på min portabla fotoskrivare. Under tiden kan eleverna om de vill pyssla vidare med nya skisser.

Fotografierna hängs upp av eleverna och därefter bestämmer vi gemensamt ett namn på utställningen. Därefter har vi vernissage, då eleverna får försöka sätta ord på känslorna och stämningarna som finns presenterade. Vi funderar över om det finns ett gemensamt tema för hela utställningen, eller om bilderna skiljer sig för mycket åt.

Om det finns möjlighet för utställningen att hänga kvar i skolan så berättar jag om hur den kan flyttas, byggas på med målningar eller små lappar, skalas upp eller ned. Kan den inte vara kvar så ber jag om elevernas samtycke till att jag själv ansvarar för att utställningen vandrar vidare på något vis.

Lokalbehov och teknik

En yta där foton får hänga på tråd fästa med klädnypor, alltså mot en vägg, i ett fönster eller i luften.

Eluttag

Stor yta på bord eller en större golvyta i t.ex. ett klassrum

Särskilt för detta projekt

Jag kommer behöva förberedelsetid ca 30 minuter innan workshop startar samt tid för städning efter, ca 40 minuter.

En paus på ca 10-15 minuter behövs för att jag ska hinna föra över alla filer samt printa ut alla foton.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema