DU ÄR BÄST!
I projektet utforskar vi hur vi kan sätta ord på det som får oss att må bra.
Beskrivning
Sociala medier och reklam svämmar över med positiva affirmationer. Genom att upprepa dessa budskap kan vi programmera om våra hjärnor och på sikt förändra våra liv. Eller?
Stämmer det att vi kan bli lyckligare och mer lyckade genom att tala om för oss själva hur bra vi är? DU ÄR BÄST! är ett konstprojekt som överöser deltagarna med bekräftelser och komplimanger, och samtidigt problematiserar den positiva affirmationens inverkan på våra liv. I projektet skapar deltagarna egna affischer och medverkar i performancekonst som utforskar hur vi kan sätta ord på det som får oss att må bra.
Målsättning
Målet är att sprida budskapet DU ÄR BÄST! och samtidigt låta eleverna reflektera över vilka affirmationer och representationer av lycka de möter i sin vardag. Eleverna får testa enkla konstnärliga tekniker för att formulera egna positiva budskap. Syftet är att så ett frö av positiv energi och reflektion som eleverna kan ta med sig ut ur klassrummet. Med ett humoristiskt anslag och praktiska övningar undersöker vi vad det kan betyda att både ge och få komplimanger, och vilken effekt våra ord kan ha.
Tillvägagångssätt
Inledningsvis håller jag i ett upprop ackompanjerat av en samling YEAH!, som samplats från populärmusik. Eleverna bjuds sedan in i en performance: en “masshypnos” som på ett humoristiskt sätt använder positiva affirmationer. Sedan följer en kort presentation av några av mina konstnärliga verk som berör temat positivt tänkande.
Vi genomför därefter en praktisk övning där eleverna får svara på frågor om vad som får dem att må bra och vad de säger för att andra ska må bra. Svaren skrivs ner anonymt på lappar som samlas in och skrivs upp på en vägg i rummet.
Därefter får eleverna arbeta med reklam som inspiration och skapa affischer med positiva budskap till sig själva. Vi använder oss av en enkel metod där mönster skapas genom att färgklickar skrapas ut på stora papper. Eleverna väljer sedan ett budskap från väggen som de “skriver” på affischerna med tejp.
Avslutningsvis gör vi en övning där vi applåderar oss själva och varandra. Sedan sätter vi upp alla affischer och bjuder in till vernissage där eleverna har möjlighet ropa ut sina budskap i en megafon.
Lokalbehov och teknik
Normalstort klassrum eller bildsal där eleverna har plats att arbeta enskilt. Rummet behöver ha en projektor och gärna möjlighet till mörkläggning.
Jag tar med stora papper, färg, tejp och skrapor.
Särskilt för detta projekt
Finns det möjlighet till halvklass är det att föredra för att skapa en tryggare, mer personlig grupp.
Bilder: Calle Holck, Kalmar konstmuseum och Jean-Baptiste Béranger.