EN HYLLNING TILL FIXAREN – Demonterings-workshop

Region Stockholm, Region Uppsala

Målsättning

Mål:
Målet är att öppna upp för ett kreativt tänkande. Eleverna ska uppleva lusten att upptäcka och meka med prylarna. Känna att de klarar det och kan hjälpa varandra. Väcka intresse för design och konst samt att så ett litet frö om konstnärliga utbildningar och yrkesval. Men även fundera över på hur vi konsumerar och vad de själva kan göra för ett hållbarare samhälle. Något som pedagogerna sedan kan ta in i undervisningen och fortsätta att diskutera efter workshopen.

Resultat:
Det blir något, som barnen kan ta med sig det hem. Eleverna bär smyckena och får anledning att berätta om projektet för andra elever och frågeställningarna förs vidare. Många tillverkar presenter till föräldrar och släktingar och tar på så vis även med sig diskussionen hem. Om skolan vill kan de som en förlängning av projektet låta eleverna fotografera varandra när de bär sina smycken, för att sedan göra en fotoutställning av resultatet.

Beskrivning

EN HYLLNING TILL FIXAREN - DEMONTERINGS-WORKSHOP är en livlig och intensiv workshop som jag har genomfört flertalet gånger.

Tema:
Återvinning, kreativt tänkande, hållbarhet, hands on arbete, samarbete.

Upplägg:
Presentation och genomgång, 20 min
Ta isär-skruva, 30 min
Ta isär-såg och hammare/börja tillverka smycken, 30 min
Tillverka smycken, 1 h 20 min
Städning och genomgång, 20 min

Jag har med mig gamla elprylar, smyckesdetaljer, verktyg och limpistoler. Eleverna samarbetar två och två med att att isär en sak. De tillverkar minst ett smycke var av delarna från sin sak. När alla gjort ett smycke tar jag fram "skattkistan" med delar från tidigare workshops. Det fritt fram att tillverka fler smycken eller bygga något annat.

Tillvägagångssätt

Presentation:
Jag pratar om hur jag tänker och jobbar, att saker kan användas igen istället för att kastas. Om min uppväxt på landet med en fixare till far. Lite om hur vi köper nytt och kastar det gamla när vi tröttnat, innan sakerna har gått sönder. Till sist visar jag några bilder på mina skulpturer och smycken.

Workshop:
Vi plockar isär gamla kasserade prylar t.ex. miniräknare, kameror, brödrostar, hårfönar och telefoner. Först försiktigt och metodiskt, sen blir det bultsax, hammare och såg. Eleverna brukar bli stolta när de klarar av att använda verktygen och lyckas få isär sakerna själva. Nyfikna när de ser vad som finns på insidan. Kreativiteten flödar när de börjar tillverka smycken. T.ex. ringar, örhängen, halsband, broscher, nyckelringar osv. Får någon feeling är det okej att göra något annat än smycken. Vissa fortsätter dekonstruera istället, det är också okej.

Genomgång:
Vi samlas och redovisar, alla får visa vad de gjort och berätta var delarna kommer från.

Lokalbehov

Lokal eller klassrum på er skola med tåliga bord.

Bra att tänka på/förberedelser/material

Ordinarie lärare deltar och bistår under hela workshopen, så gäller även ev. assistenter och tolkar.

Det är viktigt att läraren har planerat en skoluppgift som de elever som blir klara snabbt kan göra. För att det inte ska bil rörigt och störa resterande elever.

Allt material och lån av verktyg ingår.

Flexibilitet finns i upplägget. Vi planerar tillsammans så det passar klassens behov och förutsättningar.

OBS! Jag föredrar helst att ni bokar mån-ons, ej tor-fre.

Konstnär
Maria Johansson
Konsthantverkscentrum Konstnärscentrum Öst
Årskurs
Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9
Typ av aktivitet
Konstkarta kort (120 min)
Konstform
Konst/Bild/Form, Slöjd/Hantverk/Design
Skolämne
Bild, Slöjd, Biologi, Teknik, Samhällskunskap
Period
01 maj, 2020 - 30 november, 2020
Tillgänglighet
-
Storlek på klass
Halvklass (15 elever)



Pris (ordinarie)
7700 kr exkl moms
Pris med kulanpremie
3850 kr exkl moms
Boka aktivitet