PROJEKT

En hyllning till fixaren

Vi skapar smyckeskonst av återbruk!

Beskrivning

Från brödrost till brosch. Från trasig kamera till örhänge. Vi skapar smyckeskonst av återbruk!

Kan en miniräknare bli ett halsband? Och hur ser en hårfön ut på insidan? En hyllning till fixaren är ett livligt och intensivt projekt med tema återvinning, samarbete, hållbarhet och kreativt tänkande. Jag har med mig gamla elprylar som eleverna två och två får plocka isär – både varsamt och vårdslöst – och sedan sätta samman till smycken. Vi öppnar upp för ett kreativt tänkande där eleverna får uppleva lusten att upptäcka och meka med prylarna, både individuellt och tillsammans. Vi samtalar om hållbarhet, konsumtion och återbruk och jag berättar om min uppväxt på landet med en fixare som far. Vi diskuterar också varför vi i samhället köper allt mer nytt och kastar det gamla när vi tröttnat, även om sakerna inte gått sönder. Eleverna får gärna ta med sig vad de skapat hem, på så vis kan också frågeställningarna och diskussionen kring hållbarhet och återbruk tas med hem.

Målsättning

Målet är att eleverna ska fundera över hur vi konsumerar och vad de själva kan göra för ett mer hållbart samhälle. De får skapa något som de kan ta med sig hem och testa på att göra smycken. De får insikt i konsumtionssamhället och hur man kan använda sig av saker som andra slängt. Projektet vill också väcka intresse för design och konst, samt så ett litet frö om konstnärliga utbildningar och yrkesval.

Tillvägagångssätt

Presentation där jag berättar om hur jag tänker och arbetar med saker som återanvänds istället för att kastas. Jag visar bilder på mina skulpturer och smycken.

Eleverna får parvis plocka isär gamla kasserade prylar som miniräknare, kamera, brödrost, hårfön och telefoner. Först försiktigt och metodiskt och sedan med bultsax, hammare och såg.

Vi låter kreativiteten flöda och tillverkar smycken som ringar, örhängen, halsband, broscher och nyckelringar. Den som vill kan göra något annat än smycken, eller om man vill fortsätta att demontera.

Vi samlas och redovisar, alla får visa vad de gjort och berätta om var delarna kommer från.

Om skolan vill kan de som en förlängning av projektet låta eleverna fotografera varandra när de bär sina smycken, för att sedan göra en fotoutställning av resultatet.

Lokalbehov och teknik

Lokal eller klassrum på skolan med tåliga bord.

Särskilt för detta projekt

Ordinarie lärare deltar och bistår under hela workshopen, det gäller även eventuella assistenter och tolkar.

Det är viktigt att läraren har planerat en skoluppgift som de elever som blir klara snabbt kan göra. För att det inte ska bli rörigt och störa resterande elever.

Allt material och lån av verktyg ingår, som smyckesdetaljer och limpistoler.

Flexibilitet finns i upplägget. Vi planerar tillsammans så det passar klassens behov och förutsättningar.

Jag föredrar helst att ni bokar måndagar, tisdagar eller torsdagar!

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema