Kan en miniräknare bli ett halsband? Och hur ser en hårfön ut på insidan? En hyllning till fixaren är ett livligt och intensivt projekt med tema återvinning, samarbete, hållbarhet och kreativt tänkande. Jag har med mig gamla elprylar som eleverna två och två får plocka isär – både varsamt och vårdslöst – och sedan sätta samman till smycken. Vi öppnar upp för ett kreativt tänkande där eleverna får uppleva lusten att upptäcka och meka med prylarna, både individuellt och tillsammans. Vi samtalar om hållbarhet, konsumtion och återbruk och jag berättar om min uppväxt på landet med en fixare som far. Vi diskuterar också varför vi i samhället köper allt mer nytt och kastar det gamla när vi tröttnat, även om sakerna inte gått sönder. Eleverna får gärna ta med sig vad de skapat hem, på så vis kan också frågeställningarna och diskussionen kring hållbarhet och återbruk tas med hem.
Målet är att eleverna ska fundera över hur vi konsumerar och vad de själva kan göra för ett mer hållbart samhälle. De får skapa något som de kan ta med sig hem och testa på att göra smycken. De får insikt i konsumtionssamhället och hur man kan använda sig av saker som andra slängt. Projektet vill också väcka intresse för design och konst, samt så ett litet frö om konstnärliga utbildningar och yrkesval.
Presentation där jag berättar om hur jag tänker och arbetar med saker som återanvänds istället för att kastas. Jag visar bilder på mina skulpturer och smycken.
Eleverna får parvis plocka isär gamla kasserade prylar som miniräknare, kamera, brödrost, hårfön och telefoner. Först försiktigt och metodiskt och sedan med bultsax, hammare och såg.
Vi låter kreativiteten flöda och tillverkar smycken som ringar, örhängen, halsband, broscher och nyckelringar. Den som vill kan göra något annat än smycken, eller om man vill fortsätta att demontera.
Vi samlas och redovisar, alla får visa vad de gjort och berätta om var delarna kommer från.
Om skolan vill kan de som en förlängning av projektet låta eleverna fotografera varandra när de bär sina smycken, för att sedan göra en fotoutställning av resultatet.
Lokal eller klassrum på skolan med tåliga bord.
- Ordinarie lärare deltar och bistår under hela workshopen, det gäller även eventuella assistenter och tolkar.
- Det är viktigt att läraren har planerat en skoluppgift som de elever som blir klara snabbt kan göra. För att det inte ska bli rörigt och störa resterande elever.
- Allt material och lån av verktyg ingår, som smyckesdetaljer och limpistoler.
- Flexibilitet finns i upplägget. Vi planerar tillsammans så det passar klassens behov och förutsättningar.
- Jag föredrar helst att ni bokar mån-ons, ej tor-fre
mer info
Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9
Konstkarta kort (120 min)
Hantverk, Teknik och Elektronik, Fotografi
Bild, Slöjd, Biologi, Teknik, Samhällskunskap
-
Halvklass (15 elever)
Region Stockholm, Region Uppsala
Konstnären har sin bas i Region Stockholm, notera att reskostnader kan tillkomma.
exkl moms (moms 25%)
Skolan bistår med grundläggande material såsom A4 papper, vanliga pennor, saxar och enklare lim. Många projekt behöver få tillgång till projektor och duk för bild-eller filmvisning, även detta bör skolan kunna bistå med.
Konstnären tar med sig allt material som är mer konstnärsspecifikt för projektet och har i sitt arvode 50 kr per elev till detta.
Behövs det mer konstnärspecifikt material utöver det som ingår, så kan man komma överens om att konstnär köper in och tar med sig mot en tilläggskostnad. Detta material kan skolan sedan spara och eventuellt återanvända.
I en del konstprojekt kan konstnär och skola komma överens om att tillsammans med elever samla material att arbeta med vilket kan vara en värdefull del av ett upplägg. Detta bygger på att samla saker som finns att tillgå, på skolan eller hemma, såsom tidningar, kartong, toalettpappersrullar, gamla kläder eller annat som kanske ändå skulle kastas.
Kontakta konstnär för praktiska frågor eller andra överenskommelser. Lägg in bokning@konstdepartementet.se på kopia så att vi vet vad ni kommer överens om och kan hjälpa till att genomföra bokningen sen.