Ett skuggspel / Ett drömspel
I det här projektet skapar vi bilder och stämningar med hjälp av skuggspel.
Beskrivning
Hur är livet på jorden? Hur är det att vara ett barn 2024 i en värld som ständigt förändras? Indras dotter från August Strindbergs pjäs ”Ett drömspel” kommer ner på jorden för att se hur vi människor har det.
I projektet “Ett skuggspel / Ett drömspel” experimenterar vi med silhuetter, ljus och skuggor för att skapa bilder. Genom figurer, miljöer och objekt arrangerar vi bilder som utgår från barnens egna upplevelser av sin omvärld och samtid. Hur kan vi beskriva vår värld i både stort och smått för någon som inte känner till livet på jorden?
Barnens vardag, drömmar, känslor och fantasier står i centrum när vi jobbar med pappret och skuggspelets möjligheter. Fokus ligger på att utforska skuggspelet som en metod för att skapa rörliga bilder och gestalta känslor. Eleven arbetar parallellt med tanke, hand och intuition och skapar en egen skuggteaterlåda med kulisser och siluettfigurer. Under arbetets gång får de ta del av varandras tankar och funderingar kring vår tid och plats på jorden.
Målsättning
Utifrån en egen idé får eleverna skapa en bild med hjälp av skuggspel. Eleverna får uppleva hur vi med enkla medel - papper, kartong, sax, lim och en lampa - kan skapa effektfulla scener och berättelser. På så vis uppmuntras barnen att utforska nya sätt att skapa bilder och gestalta känslor och sin egen omvärld. Dockan Indras blick på vår verklighet gör att barnen på ett lekfullt sätt kan vända uppmärksamheten mot små och stora ting de känner till, och se saker ur ett annat perspektiv.
Barnen får utveckla sin finmotorik genom att arbeta med sax och hantera limpistol. I en värld där AI och digitala verktyg blir allt starkare, skapar den egna kreativiteten och arbetet med händerna en stabil grund. Det främsta målet med projektet är att försätta barnen i lek och utforskande genom att de får använda sin fantasi och sina händer.
Tillvägagångssätt
Jag börjar med att presentera mig och mitt arbete som papperskonstnär. För att knyta an till projektets tema har jag med mig en speldocka. Speldockan presenterar jag som Indras dotter, som kommit ner på jorden för att se hur vi människor har det. Hon undrar om barnen kan bygga varsin bild för att beskriva deras liv på jorden.
Jag berättar kort om vad som inspirerar mig och om hur jag använder det i mitt konstnärskap. Jag fokuserar på min fascination för att skapa rum med stämningar och berättelser, genom att bygga upp tredimensionella världar. Och hur man med hjälp av silhuetter kan beskriva känslor - båda glada och svåra.
Därefter introducerar jag skuggteatern och de olika materialen och verktygen och barnen börjar bygga om en kartong till en skuggteater. Skapandet sker med enkla medel: papper, penna, sax och limpistol. När lådorna är klara sätter vi oss ner och tänker och skissar kring vad lådan ska innehålla, utifrån frågeställningen ”Hur är det att leva på jorden idag?”.
Sen bygger barnen silhuetter som de får montera i skuggteatern. När lådorna är klara avslutar vi med att ställa upp våra lådor på ett par bord som en utställning.
Därefter har vi ett litet vernissage med mingel där vi går runt och tittar på de olika skuggspelen. Vi pratar fritt kring vad vi ser och låter speldockan Indras dotter vara med och ta del av hur vi beskriver livet på jorden.