FULT och SNYGGT (180 min)

Region Stockholm, Region Uppsala, Region Sörmland, Region Östergötland, Region Jönköpings län, Region Kronoberg, Region Kalmar län, Region Gotland, Region Blekinge, Region Skåne, Region Halland, Västra Götalandsregionen, Region Värmland, Region Örebro län, Region Västmanland, Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Västernorrland, Region Jämtland Härjedalen, Region Västerbotten, Region Norrbotten

Målsättning

Målsättningen är att ifrågasätta vad som är snyggt och vad som är fult och HUR det är det.

Hur uppstår snyggt? Vad menas med fult? Kan något var fult och snyggt samtidigt? Vi tittar på vad som anses som vara snyggt respektive fult utifrån subjektiva, objektiva, kulturella, matematiska och historiska perspektiv. För att förstå att vår uppfattning om fult och snyggt är en konstruktion. Eleverna blir medvetna och kommer uppmärksamma hur människor kategoriserar omvärlden och dess ting och förhoppningsvis se på vardagen med andra ögon.

Beskrivning

Vi använder oss av ord och bilder för att beskriva Fult och Snyggt. Våra verktyg är historien, språket, kulturer, konst, matematik, religionen, textning (för hand) och bild. Genom att leta, teckna och skriva undersöker vi »fult och snyggt«.

Vi kommer in på ämnen som kvinnligt, manligt, Pythagoras sats, Gyllene snittet, naturen, Aristoteles, matematik, kulturer, tycke och smak, svenska språket, känslor, konsthistoria, typsnitt, färger, manéer, miljö och former med mera.

Workshopen är gjord på Säbyskolan, Salem och Konstkollot 2020, Borås Konsthall samt med enskilda grupper.

Tillvägagångssätt

Den korta versionen

Eleverna kommer att:

1. Gemensamt samla på ord som står för fult/snyggt. Vi reflekterar över de valda orden i våra två listor.

2. KLASSEN DELAS IN I GRUPPER och blir tilldelade ett av nedan område, inom vilket de ska undersöka orden från listorna.
SVENSKA AKADEMIENS BÖCKER alt NÄTET 3 x böcker.
ANDRA BÖCKER: Forska vidare. Teckna av. Boklista kommer separat.
INTERVJUER: Skriv tre objektiva frågor om fult och snyggt och intervjua personer

3. Samtal om vad eleverna hittat (helklass).

4. Vi tar fram bilderna som eleverna valt i förväg. Elevens »snygga« bild ska hen teckna av med en »ful« färg och den »fula« bilden ska hen teckna av med en »snygg« färg.

5. Eleverna gör ett collage av bilderna och orden i grupp eller var och en för sig, beroende på vädret.

Lokalbehov

Klassrum med whiteboard
Bibliotek (helst), annars får ni kontakta biblioteket och de får min lista.
Projektor som passar Mac.

Bra att tänka på/förberedelser/material

Eleverna ska inför mitt besök på egen hand välja en bild de tycker snygg och en bild de tycker är ful. De får inte visa sina valda bilder för någon annan.

De ska ta med en färg som de tycker är snygg respektive ful.

Dator eller mobil för att göra steg 2.

P.s. Jag arbetar inkluderande och vill att alla regioner i Sverige ska ha möjligheten att ha tillgång till workshopen Fult och snyggt. Eftersom en del regioner ligger längre bort från mig, så utgår även resekostnad i ett sånt läge.

Konstnär
Lilian Bäckman
Illustratörcentrum
Årskurs
Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9, Fritidshem, Förskola
Typ av aktivitet
Konstworkshop lång (180 min)
Konstform
Konst/Bild/Form
Skolämne
Bild, Svenska, Historia, Religionskunskap, Matematik, Samhällskunskap, Fysik
Period
10 augusti, 2020 - 13 juni, 2021
Tillgänglighet
-
Storlek på klass
Helklass (30 elever)



Pris
9450 kr exkl moms
8000 kr, arvode
1450 kr, bokningsavgift
Boka aktivitet