JAG SER DIG!

Vi fångar personlighet på bild!
Beskrivning
Hur fotograferar man en personlighet? Vad finns bortom de förutfattade meningarna vi har om en annan människa, och hur får vi fram det i ett porträtt?
I fotoworkshopen JAG SER DIG! får deltagarna utveckla sin kreativitet genom att fotografera och samtidigt reflektera över vad ett porträtt kan vara, utöver en bild på ett ansikte. Vi tittar på fotografier och samtalar om vad små detaljer, poser och miljöer kan berätta om en person, var gränsen mellan det autentiska och det konstlade går, och reflekterar vidare kring normer och vad som bryter mot dem. Vi diskuterar också hur det kan finnas makt i en blick och att det spelar roll på vilket sätt vi ser på varandra, både som fotografer och som medmänniskor.
Deltagarna får parvis experimentera med att ta porträtt av varandra genom olika val av ljus, vinkel, miljö och rekvisita. Vi diskuterar hur vi kan välja mellan att se på andra med en öppen och nyfiken blick respektive stängd och likgiltig. Vi gör övningar i ”slow gazing”, då vi uppmärksamt och under tystnad betraktar varandra eller fotografier för att undersöka hur vår blick kan förändras när vi iakttar en annan person. Därefter fördjupas arbetet genom intervjuer med varandra för att använda informationen till att försöka avbilda den andres personlighet i ett fotografiskt porträtt.
Målsättning
Eleverna får genom praktiska övningar utveckla sin förmåga att berätta i bild och samtidigt fördjupa förståelsen för fotografiska porträtt som konstform. Genom detta får de också träna på att guida och lita på varandra vilket kan öka känslan av samhörighet i gruppen. De får lära sig om hur bilder påverkar oss och hur vi själva kan påverka hur vi ser på andra – med eller utan kamera. Eleverna får ökad förståelse för hur fördomar både uppstår och hur de kan brytas ned, samt utmana sig i att se förbi det första intrycket av en annan människa. Genom att närma sig varandra med en kamera får eleverna träna sig i hur detta kan göras med nyfikenhet, samtycke och respekt.
Tillvägagångssätt
Presentation av mig själv och en kort redogörelse för hur jag arbetar. Bildvisning av samtida och historiska fotografers porträtt med inspirerande exempel.
Eleverna får inspirerande exempel på hur man kan arbeta med ljus, vinkel, miljö och rekvisita för att förstärka sitt bildberättande. Kortare, kreativ fotouppgift i smågrupper utifrån dessa exempel.
Fördjupning i porträttfotografi med bildvisning, samtal och övningar som kretsar kring fotografiernas inflytande på oss och hur avgörande blicken är när vi betraktar varandra. Vi testar på att stanna upp och betrakta ett fotografi under en längre stund i tystnad (”slow gaze”) och undersöker hur det påverkar upplevelsen av bilden i jämförelse med hur vi dagligen scrollar bland hundratals bilder och bara stannar upp någon sekund.
För äldre elever är det möjligt att också göra en liknande övning med varandra, då man sitter två och två och betraktar varandra under tystnad. I denna övning tränas deltagarna i att både se och bli sedda, och får samtidigt uppleva hur sårbar man kan känna sig då man blir betraktad.
Eleverna får i uppdrag att intervjua varandra och att använda det de lär sig om sin klasskamrat för att skapa ett personligt, kreativt porträtt med kunskapen från tidigare övningar samt den rekvisita som finns att tillgå i närheten. Genom detta övar de sig i att närma sig varandra nyfiket och att guida varandra med tillit och samtycke.
Visning av bilderna de skapat under dagen och avslutande gemensam reflektion.
Lokalbehov och teknik
Normalstort klassrum med möjlighet för eleverna att röra sig fritt i skolbyggnaden och närområdet för att fotografera. TV-skärm eller projektor för bildvisning, presentation och samtal. För fotograferingen använder vi iPads som jag tar med. Jag har möjlighet att låna iPads för pedagogisk verksamhet, men då de också bokas av andra kan jag inte garantera att de finns tillgängliga för en helklass.
Särskilt för detta projekt
I en av de centrala övningarna kommer vi att arbeta i par, eleverna behöver därför vara jämna i antal. Om någon blir sjuk eller om det är svårt få till jämnt antal elever är det bra om en lärare kan tänka sig att hoppa in. Det är en fördel om läraren, som har bäst kännedom om klassens dynamik, kan hjälpa till med gruppindelning och parindelning.