PROJEKT

Människans bästa vän

Inspireras av en levande hundmodell och arbeta med textil!

Beskrivning

Att arbeta med textil är mjukt och taktilt för handen, precis som att känna på ett par lena hundöron. I närvaron av ett husdjur och med händerna upptagna i arbete med tyg kan känslor av lugn, tillgivenhet och tröst få ta plats. Hur rör sig samtalet då? Och vad händer med skapandet? I det här projektet får elverna möjlighet att klappa, träna och teckna av storpudeln Kokkos. Under tiden växer en textil bonad fram. Var och en tecknar sin hund och klipper sen ut den i filt. Därefter påbörjas ett gemensamt arbete med bonadens komposition. Vem är vild, vem är lugn, vilka leker tillsammans? Är någon utanför? Hundarna får komma till liv medan eleverna testar sig fram. När bonaden är klar har skolan fått ett nytt konstverk.

Målsättning

Eleverna får uppleva att arbeta konstnärligt i ett sammanhang som öppnar upp för trygghet, lugn och nyfikenhet. Det här är en chans att få träffa en hund och förstå hur man närmar sig den. Mötet med ett djur innebär att kommunicera i en annan dimension, vilket bygger självkänsla och empati. Detta kan påverka gruppdynamiken i klassen på ett positivt sätt.

Samtalet är en central del av det här projektet. När barnen sitter och arbetar med händerna - ritar, klipper och skapar sin egen hund - blir det lättare att prata om känslor, minnen och funderingar. I processens andra del, när barnen arbetar med bonadens komposition får de uppleva hur det är att samarbeta i skapandet och leka fram en bild.

Tillvägagångssätt

Vi börjar med att alla får hälsa på hunden Kokkos, öva på att ge henne godis, klappa henne och träna henne.

När alla har hälsat och tränat Kokkos får hon ligga ifred på sin pausmatta medan barnen börjar arbeta med den textila bonaden. De kan inspireras i sitt skapande av Kokkos eller av annan hund, kanske sin egen eller någon de har träffat. Det finns utskrivna bilder på Kokkos och andra hundar att ha som förlagor. Det går också bra att göra fantasihundar. För den som kör fast finns det färdiga mallar på hundar att använda sig av.

Barnen får sen välja färg på hunden och utforma ögon, nos, tunga och halsband.

När barnen är klara med sina hundar delas de in i grupper. Varje grupp får tillbringa en stund med bonaden, testa sig fram och sen bestämma hur deras hundar ska placeras i kompositionen genom att limma dem på tygbakgrunden med textillim.

När konstverket är klart får skolan behålla det.

Lokalbehov och teknik

Konstprojektet ges till mindre grupper om 8 elever, med minst två tillfällen. Tillsammans med konstnären och Konstdepartementet diskuterar ansvarig på skolan fram ett upplägg med grupper och tillfällen som passar elevernas scheman och hunden Kokkos.

Innan tillfället äger rum kommer konstnären överens med ansvarig på skolan om var hunden får vistas och vilken ingång den får använda. Deltagarna kan behöva få tillåtelse från sina föräldrar att ha workshop där en hund är inblandad.

Särskilt för detta projekt

Kokkos är licensierad besökshund och lämplighetstestad för att jobba med barn genom Svenska Terapihundskolan. Hon är en fyra år gammal storpudel. Som pudel är hon allergivänlig och fäller ingen päls. Man måste vara lugn och barnen möter hunden en och en. Hunden kommer inte att springa runt utan ska vara på sin pausmatta när inte hundövningar sker.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema