Rum av trådar

Vi bygger och dokumenterar nätverk av textila installationer!
Beskrivning
Vad kan vi bygga med hjälp av en tråd?
Med varsitt garnnystan i handen låter vi trådar sträcka sig ut i rummet till en gemensam, rumslig konstinstallation. Vi utgår från textilkonstens vävar, trådar och nät och experimenterar oss fram, låter trådarna löpa mellan möbler och fasta punkter i rummet, mellan bordsben, skåpsluckor och stolsryggar. Verket tar form när trådarna möter varandra och bildar teckningar och mindre rumsligheter. Medan fler och fler textila linjer bildas och bryts av växer ett större gemensamt nätverk fram som vi kan utgå från för att göra ytterligare tillägg som bidrar till den kollektiva installationen.
Vi betraktar hur rummet förändras av trådarna och hur trådarna förändrar våra egna rörelsemönster. Kanske behöver vi krypa, ducka eller hoppa för att ta oss fram när rummet byter skepnad. Under tiden vi arbetar reflekterar vi över hur vår rumsliga uppfattning förändras, vilka rumsligheter som bildas och hur det känns när vi är inne i installationen. Trådarna i vår installation blir spår efter våra rörelser, ett nätverk av kopplingar och relationer. När vi är klara undersöker vi vad vi har skapat och hur det kan dokumenteras för att bli något varaktigt. Vi samtalar om konstnärliga begrepp som temporär och platsspecifik, om textil symbolik och hur trådar och textila uttryck förekommer i språket.
Målsättning
Deltagarna får i en öppen process utan förutbestämt slutresultat prova på konstnärliga metoder för att undersöka ett rum och sin egen kroppsuppfattning. Genom att dra, knyta och väva med olika slags trådar får deltagarna bekanta sig med textila material och därigenom utveckla sin taktila sensibilitet och finmotorik. Samtidigt får de undersöka sin rumsliga uppfattning, sin kroppskontroll och utveckla sin grovmotorik genom att navigera sig under och över trådar som sträcker sig ut i rummet. Projektet kan utmana tålamod och uppmuntra till spontanitet. Deltagarna får också bekanta sig med konstnärliga begrepp som temporär och platsspecifik och möjlighet att undersöka hur dessa begrepp manifesterar sig i den gemensamma installationen. Vidare får de reflektera kring sin process, hur de upplever det konstnärliga resultatet och även testa på olika sätt att dokumentera verket.
Tillvägagångssätt
Introduktion
Jag introducerar dagens workshop och berättar om mitt arbete. Under introduktionen får deltagarna titta och känna fysiskt på olika slags vävar och nät. Jag visar inspirationsbilder från nätbyggare i naturen och på hur olika textilkonstnärer jobbar med nät och rumslig trådteckning.
Första övningen – trådar i rum
Deltagarna introduceras i olika tekniker för att skapa nät och vävar. Vi börjar göra en trådinstallation i rummet tillsammans. Eleverna får välja varsitt garnnystan, uppgiften blir att hitta fästpunkter i rummet och dra trådar mellan dessa. När fler och fler textila linjer bildas i rummet kommer vi behöva kliva över och krypa under för att ta oss fram.
Andra övningen – gör ett eget tillägg
Vi arbetar vidare på det gemensamma nätet genom att eleverna gör egna tillägg med trådar och saker de hittar på plats. Eleverna kan välja om de vill arbeta med nät och vävar på fri hand eller utifrån instruktioner och hantverkstekniker.
Uppleva och reflektera
Vi upplever verket genom att röra oss innanför och utanför installationen samt öppnar upp för reflektion och diskussion. Vad är det för skillnad på att vara i och vara utanför installationen?
Tredje övningen – dokumentera
Hur kan vi låta installationen leva vidare även efter att den är nedtagen? Deltagarna får arbeta med att dokumentera sitt eget tillägg eller installationen i stort, med ord, foto, teckning, film eller något helt annat.
Sammanfattning
Vi samlar ihop och tittar på dokumentationen samt funderar på vad vi fått ut av workshopen.
Lokalbehov och teknik
Workshopen har behov av ett större rum, exempelvis en aula eller gympasal där det också finns stolar och bord. Kontakta mig för att boka in ett möte där vi, digitalt eller på plats, kan se på skolans lokalmöjligheter.
Särskilt för detta projekt
Skolan bistår med grundläggande material såsom A4 papper, vanliga pennor, saxar och lim. Jag har med mig övrigt material som behövs för det textila arbetet. Om det är möjligt får skolan gärna bistå med färgpennor, kritor och/eller tuschpennor.
Projektet kan resultera i en utställning där installationen och/eller dokumentationen visas för andra på skolan.
Det är bra att ha kläder som är lätta att röra sig i.
Till ett av momenten kommer eleverna/några av eleverna behöva smartphones att dokumentera med. Det är bra om skolan kan ha några kameror, ipads eller plattor att låna ut vid behov.
Efter workshopen behöver jag ca 1 timme för att plocka ner installationen. Trådarna kan på så vis återanvändas i framtida workshops vilket sparar på miljön och gör att materialkostnaderna kan hållas inom de satta ramarna.