Tillfälligt permanent

Vi skärper våra sinnen och arbetar med platserna omkring oss!
Beskrivning
Vad växer på skolgården? Hur ser barken ut om jag tittar nära? Vad kan dölja sig på en vardaglig plats om man betraktar den noggrant, och låter sina sinnen visa vägen? I "Tillfälligt permanent" rör vi oss genom välbekanta platser som skolgården eller ett närliggande grönområde. Vi lyssnar på omgivningen, återupptäcker platsen och följer våra spontana impulser för att hitta och samla de föremål som finns omkring oss. Med dessa testar och leker vi oss fram till gemensamma, platsspecifika konstverk, och lyssnar under tiden både inåt och utåt. Vad kan mönstret som växer fram föreställa? Hur doftar det? Vilken sorts löv är det vi samlar på? I projektet provar vi olika tekniker för att språkliggöra och synliggöra våra vardagliga platser, för att se hur det förändrar vår relation till vår omgivning. Vi utgår från en öppen process där nyfikenhet styr hur vi vill arbeta.
Målsättning
Den övergripande målsättningen är att minska startsträckan för att skapa på egen hand – eftersom materialet finns runtom oss kan eleverna fortsätta sitt skapande på egen hand även efter projektets slut. De får även öva sig i att se, känna och benämna de olika materialens egenskaper och att göra aktiva val utifrån dessa – beroende på vilken plats vi väljer kan eleverna till exempel lära sig namnen på olika arter som växer i närområdet, eller få syn på lövens strukturer och egenskaper. Deltagarna får i ett konstnärligt utforskande och en öppen process tillgång till sin omgivning, och får på samma gång bearbeta materialen med sina egna händer.
Tillvägagångssätt
Presentation om mitt konstnärskap och inspiration till kommande workshop, där jag visar bilder på konstverk som på olika sätt använder sig av den omgivande naturen.
Övningar som syftar till att skärpa sinnena och ta in platsen.
Gruppindelning av deltagarna där de själva får välja en plats där de vill arbeta med sina konstverk. Korta övningar där målet är att de inte ska tänka efter, utan snarare agera på sin första impuls. Instruktionerna är öppna med flera möjliga svar. T.ex. att hitta ett material som är lätt, eller att samla så mycket som möjligt av något specifikt. De får några minuter på sig för varje övning.
Materialet de samlat in sammanfogas till ett konstverk på kort tid, med instruktioner om hur de kan gå tillväga. Grupperna får olika hjälpmedel som t.ex. tejp och snöre. De får testa på olika tekniker för att bearbeta sina fynd.
Vi går gemensamt runt i grupperna och ser vad som vuxit fram. Vi övar på att benämna vad vi ser, hur det doftar eller känns.
I sista delen får deltagarna själva välja vilken teknik de vill använda, och utifrån vilka instruktioner de vill arbeta. Här får de längre tid på sig att arbeta med sina konstverk.
Vi avslutar med att bestämma om verken får vara kvar eller om materialet ska läggas tillbaka där vi hittade det.
Jag dokumenterar deltagarnas arbeten och någon vecka senare kommer ett minne från projektet på posten.
Lokalbehov och teknik
Rum med projektor för presentationen.
Kläder efter väder!
Musikspelare (kan fungera utan).