PROJEKT

Vad finns i molnet?

Vi utforskar färg, form och fantasi på ett lekfullt och slumpartat sätt!

Beskrivning

Är det en hund med tre ben? En anka upp och ned? Ett stort gapande ansikte? På samma sätt som att vi med lekfullhet och fantasi kan få syn på figurer i molnens diffusa mönster, konturer och skuggor tar vi oss tillsammans an oregelbundna former för att utveckla vårt skapande. Vi droppar färg på papper och betraktar sedan de slumpartade mönster som uppstår. Vad får vi syn på? Vad finns i molnet? Fantasin får styra – det finns inga rätt eller fel! Deltagarna byter papper med varann och får rita fram vad de först får syn på i färgerna och mönstren. *Vad finns i molnet?* är ett oförutsägbart och lekfullt utforskande av såväl färg och form som vår egen skaparförmåga.

Målsättning

Målet är att låta lusten styra i att skapa strukturer i något oregelbundet och öppet. Deltagarna får öva sig i att lita på sin intuition och utgå från vad man ser för att rita av det, och att våga göra det. Projektet stärker deltagarnas förmåga till fantasi, fritt skapande och utvecklar kreativitet utan att påverkas av pekpinnar och regler.

Tillvägagångssätt

Presentation av mig och mitt konstnärskap, samt samtal om att skapa förutsättningslöst i en öppen process.

Vi påbörjar det praktiska arbetet med att skapa slumpartade former genom att blöta ett papper och droppa färg på det – man kan också måla former med stora penslar. Formen ska bli oregelbunden och komma spontant. Vi använder hårtork för att få färgen att torka snabbare, om det behövs.

Alla lämnar över sitt papper till bordsgrannen och så sätter arbetet med att rita igång. Har man svårt att utröna någon form eller bild kan man till exempel vända papperet upp och ned och prova igen, eller prata med mig, för att få hjälp på traven. Uppgiften är att helt enkelt att rita det första man får syn på – en anka, ett hus, en kompis, en soluppgång – genom att med hjälp av markers rita konturer och/eller färgfält.

Vi avslutar med ett gemensamt samtal där vi visar upp våra alster och diskuterar hur vi har upplevt metoden.

Lokalbehov och teknik

En bildsal är en fördel, men inget måste.

Särskilt för detta projekt

Skolan får gärna stå för markers, vattenfärg och papper. Om detta saknas så kan ni kontakta mig – jag kan ta med för en mindre materialkostnad. Jag tar med hårtork.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema