Vad har du bakom ryggen?
Vi sätter igång fantasin och ritar figurer bakifrån och framifrån!
Beskrivning
Vi sätter igång fantasin och ritar figurer bakifrån och framifrån! Vad har de bakom ryggen?
Min bok “Vad har du bakom ryggen?” kom ut 2012 och gavs ut på nytt av Rabén och Sjögren 2017. Läsupplevelsen är interaktiv, där läsaren får se en tecknad karaktär framifrån, gissa vad den håller bakom ryggen och sedan vända blad för att själv upptäcka svaret. Där finns en pirat som gömmer en papegoja, en björn som gömmer en nyckel och en sjöman som gömmer en ros!
I projektet Vad har du bakom ryggen? får eleverna skapa karaktärer som gömmer någonting bakom ryggen. De får teckna sina figurer både framifrån och bakifrån, och vi använder oss av ett portabelt ljusbord som gör att vi kan kalkera den på framsidan tecknade karaktärens konturer och fortsätta att teckna dess baksida. Ett inslag av kreativt handtextande, där eleverna med inspiration från handtextningarna i boken får göra sin egen variant, kan också ingå.
Målsättning
Eleverna får använda fantasin i arbetet med att hitta på och teckna sina egna karaktärer och vad de gömmer bakom ryggen. De får fundera på perspektiv, hur ett huvud ser ut framifrån och bakifrån och hur man kan teckna kroppar sedda från olika håll. De får prova på att använda ljusbord och får inblick i vad illustration är och hur en illustratör arbetar.
Tillvägagångssätt
Jag berättar om mig själv och mitt arbete som illustratör och visar ett par av mina böcker. Vad gör en illustratör? Hur går det till att göra en bok?
Eleverna och jag läser “Vad har du bakom ryggen?” tillsammans. Vi frågar karaktärerna vad de gömmer för läsaren, gissar och tar sedan reda på svaren genom att bläddra.
Jag visar hur man kan rita sin egen karaktär som håller något bakom ryggen. Vi använder ljusbord för att kalkera, och eleverna får hitta på en karaktär och vad den gömmer bakom ryggen. För elever som har svårt att teckna en karaktär på egen hand finns det mallar att tillgå.
Projektet avslutas med att vi tillsammans tittar på och gissar kring bilderna vi skapat under dagen.
Lokalbehov och teknik
Normalstort klassrum med eluttag till mitt portabla ljusbord, samt gärna en skarvsladd. Finns det fönster i lokalen som barnen kan använda som extra “ljusbord” skapar det en smidigare arbetsprocess, men det är inget krav.
Särskilt för detta projekt
Roligast blir denna workshop om man inte i förväg läser boken "Vad har du bakom ryggen?" i klassrummet.