Att erövra en plats

Vi tar makten över rummen med hjälp av stora installationer!
Beskrivning
Vem bestämmer över en plats? Går det att ändra på? Kan vi använda konsten som verktyg för att erövra en plats där vi annars känner oss maktlösa?
I Att erövra en plats utgår vi från de miljöer eleverna dagligen rör sig i, men som ligger utanför de faktiska undervisningsrummen. Trapphus, uppehållsrum, korridorer och grönområden aktiveras när vi funderar på hur dessa rum faktiskt används, vem som bestämmer över dem, hur vi upplever dem och hur de genom våra ingrepp kan förändras. Genom att först arbeta med skisser och sedan med material som tejp och returkartong formar deltagarna i smågrupper installationer i fri form som förändrar rummen och uppfattningen av dem. Vi reflekterar över hur våra känslor för platsen kan uttryckas i form och hur den konstnärliga processen kan användas som verktyg för att påverka vår relation till rummet. Vi tittar tillsammans på exempel av hur andra konstnärer arbetat med samma frågor, för att sätta elevernas arbete i en bredare kontext, och avslutar med att presentera våra olika ingrepp och hur dessa har ändrat på både platserna och vår egen upplevelse av dem.
Målsättning
Att få eleverna att reflektera kring platser i deras skolmiljö, hur det känns att befinna sig där och vem man upplever har makt över utrymmet. Eleverna får genom en kreativ process testa på att påverka en plats och undersöka om det förändrar deras känslor för den. Projektet ger ingångar till att tänka kring makt, ägande och rumslig gestaltning. Vidare får eleverna erfarenhet av att omvandla en skiss till en installation och kunskap om hur ett verk kan skalas upp.
Tillvägagångssätt
Presentation och introduktion i helklass om mig och mina arbeten om och på plats. Introduktion till psykogeografi (kan anpassas efter ålder) och hur platsers utformning påverkar oss, hur de känns och hur vi rör oss i dem.
Vi identifierar platser som vi ska arbeta med och delar utifrån dem in oss i mindre grupper.
Grupperna får i uppgift att göra 3D-skisser, modeller, för sina ingrepp/installationer. Efter detta får eleverna lära sig om hur materialet fungerar och utmanas i att översätta skisserna till större modeller i rummet.
Eleverna jobbar direkt på platserna med material som returkartong och tejp för att nå större volymer. Medan vi arbetar reflekterar vi över om installationer och ingrepp kan påverka våra känslor kring platsen och hur de kommunicerar, om konsten kan få oss att känna makt och ägande över en plats som annars är präglad av den egna maktlösheten.
Vi tittar gemensamt på hur andra konstnärer arbetat med frågor kring plats, makt och ägande.
Vi avslutar med en gemensam presentation för varandra i helklass där vi betraktar varandras ingrepp på platserna och hur det påverkat vår rumsliga uppfattning.
Lokalbehov och teknik
En sal där vi kan klippa och klistra med modellerna.
Särskilt för detta projekt
Bra om skolan kan spara returkartonger i större storlekar några veckor innan.