känslorutor

Beskrivning

Känslor har inget utseende. Men det finns flera bilder och symboler för känslor – många kopplar ihop ett hjärta med kärlek, en gul sol med glädje, en glödlampa för att komma på en bra idé eller blixtar för ilska. I projektet Känslorutor är elevernas känslor motivet – vi försöker att hitta nya bilder och symboler för det som väcker rädsla eller glädje!

Vi arbetar med overheadpapper och svart akrylfärg, där eleverna får måla eller etsa något de är rädda för, och något som gör dem glada. Målningarna tejpas sedan ihop till en lång remsa som i slutet av projektet dras över overheadapparaten medan jag ackompanjerar med sång: ett projektionsperformance!

Jag visar också exempel på symboler och kulturella uttryck för starka känslor: tatueringar, hänglås på broar, Edvard Munch, Francisco Goya, Käthe Kollwitz, Döderhultarn, Lim-Johan, Siri Derkert, David Hockney, bilder från tv-serier eller film.

Målsättning

Eleverna får tillgång till ett enkelt sätt att skapa rörlig bild och att pröva på nya material och metoder, där vi använder overheadpapper både för att måla på och för att etsa fram ett motiv. De får pröva på att uttrycka sina känslor i bild och lär sig om symbolik och visuella uttryck för känslor genom konsthistorien.

Tillvägagångssätt

-Jag presenterar projektet och vi för gemensamt i gruppen ett samtal om vad som väcker rädsla eller glädje och hur känslor kan uttryckas med bilder eller symboler. Jag visar exempel som inspiration.

-Eleverna får skapa enskilt med overheadpapper i plast och svart akrylfärg. Först får de måla något de är rädda för direkt på overheadpappret. Sedan arbetar de med svartmålade overheadpapper där de får skrapa eller etsa fram motivet: någonting som gör dem glada.

-Elevernas bilder tejpas ihop till en lång remsa. Som avslutning släcker vi lamporna och tänder overheadapparaten, där jag drar “filmremsan” av svartvita bilder och ackompanjerar känslouttrycken med sång.

Lokalbehov och teknik

Normalstort klassrum som kan mörkläggas för overheadprojektionen i slutet. Bildsal eller klassrum där vi kan täcka bänkarna med dukar eller skyddsplast för att måla vid.

Särskilt för detta projekt

Johan Suneson

Årskurs

Förskola, Fritidshem, Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9

Typ av aktivitet

Konstworkshop lång (180 min)

Konstnärlig metod och material

Måleri, Skulptur, Performance, Teckning

Tema

Känslor, Berättande

Relaterade skolämnen

Bild, Fysik

Tillgänglighet

-

Storlek på klass

Halvklass (15 elever)

Konstprojektet kan bokas i:

Region Jönköpings län, Region Kalmar län, Region Gotland, Region Halland, Region Värmland, Region Örebro län, Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Stockholm, Region Skåne, Region Sörmland, Region Västmanland, Region Kronoberg, Region Blekinge, Västra Götalandsregionen

Hemort:

Konstnären har sin bas i Region Skåne, notera att reskostnader kan tillkomma.

Pris

8700 kr

exkl moms (moms 25%)

Bra att veta

Skolan bistår med grundläggande material såsom A4 papper, vanliga pennor, saxar och enklare lim. Många projekt behöver få tillgång till projektor och duk för bild-eller filmvisning, även detta bör skolan kunna bistå med.

Konstnären tar med sig allt material som är mer konstnärsspecifikt för projektet och har i sitt arvode 50 kr per elev till detta.

Behövs det mer konstnärspecifikt material utöver det som ingår, så kan man komma överens om att konstnär köper in och tar med sig mot en tilläggskostnad. Detta material kan skolan sedan spara och eventuellt återanvända.

I en del konstprojekt kan konstnär och skola komma överens om att tillsammans med elever samla material att arbeta med vilket kan vara en värdefull del av ett upplägg. Detta bygger på att samla saker som finns att tillgå, på skolan eller hemma, såsom tidningar, kartong, toalettpappersrullar, gamla kläder eller annat som kanske ändå skulle kastas.

Kontakta konstnär för praktiska frågor eller andra överenskommelser. Lägg in bokning@konstdepartementet.se på kopia så att vi vet vad ni kommer överens om och kan hjälpa till att genomföra bokningen sen.

Liknande projekt se alla →