MONOKROMEN

Vad är en färg? Vad består den av?
Beskrivning
Vad har vi för färger runt omkring oss och hur fungerar färgläran i praktiken? Vi utgår från grundfärgerna rött, gult och blått och experimenterar med att blanda dessa och måla monokromer, dvs enfärgade bilder. Arbetet sker individuellt, men vi sätter sedan ihop alla bilderna till en stor gemensam färgkarta.
Målsättning
Eleverna får undersöka färgen och skaffa sig praktisk erfarenhet av att skapa olika nyanser.
Tillvägagångssätt
Workshopen inleds med en introduktion av färgcirkeln. Alla eleverna får varsin palett med grundfärgerna, pensel och pannå. Eleverna målar ett bestämt antal pannåer (3-5 st) i olika färger som de själva blandar till. Alla ska vara olika. I den fjärde delen placerar hela klassen ut sina pannåer som en färgcirkel, en färgkarta eller enligt ett system som de själva bestämmer. Vi avslutar med en liten ”vernissage”, då vi tittar tillsammans och diskuterar det som gjorts under arbetspasset.
Lokalbehov och teknik
Det kan bli kladdigt så det är bra att ha tillgång till en bildsal eller liknande.
Särskilt för detta projekt
Läraren och klassen ansvarar för att det blir städat efteråt.
Möblering med långbord i klassrummet fungerar bäst eftersom de är enklast att täcka med
dukar.
Konstnären har med material och dukar till borden.