PROJEKT

Precious Trash Workshop

Hur kan vi ta vara på våra resurser och återvända material som finns närmast oss?

Beskrivning

Hur kan vi ta vara på våra resurser och återvända material som finns närmast oss? Här gör vi konst av det vi har i överflöd: skräp!

Konsthantverket har traditionellt skapats av naturmaterial som ull, lera och trä. Idag är det andra saker samtidsmänniskan har en aldrig sinande tillgång till: skräp! I Sverige slängs flera miljoner ton avfall varje år – vad händer om vi istället tar vara på det “värdelösa” materialet och skapar något nytt?

I projektet Precious Trash Workshop skapar vi gemensamt ett modernt lapptäcke av skräp, återvunnet och insamlat material, som gamla chipspåsar eller kaffeförpackningar. Varje elev skapar en mindre egen del som sedan sammanställs till ett stort lapptäcke, vilket sedan kan monteras upp som en utsmyckning på skolan. Vi lär oss om hållbarhet och konsumtion och om hur vårt skräp kan förädlas och återanvändas.

Projektet kan både genomföras genom att jag kommer till skolan, eller digitalt på distans där materialkit skickas ut i förväg till eleverna.

Målsättning

I projektet får eleverna utveckla sin egen estetik och sitt eget formspråk i arbetet med de enskilda delarna av det stora lapptäcket, såväl som sin förmåga att samarbeta kring ett gemensamt mål. De får möjlighet att reflektera över konsumtion, återvinning och hållbarhet på ett kreativt och nyfiket sätt. De får bekanta sig med oväntade material och delta i diskussioner och samtal om hur vi använder våra resurser och ser på våra tillgångar.

Tillvägagångssätt

Jag presenterar mig själv, vad som inspirerar mig och hur jag arbetar i mitt eget konstnärskap.

Jag håller ett föredrag på temat kläder och konsumtion.

Vi plockar fram materialet och eleverna får självständigt skapa en egen del av det stora gemensamma lapptäcket. Vi arbetar med symaskiner.

När elevernas egna delar är klara syr jag ihop dem till ett lapptäcke.

Om projektet ges digitalt på distans skickas materialkit ut till eleverna i förväg. Jag håller min presentation på storbildsskärm och eleverna får sedan arbeta självständigt med att skapa sin egen del av lapptäcket.

Delarna skickas till mig med post, jag sammanfogar delarna till ett stort textilt verk och skickar sedan tillbaka det till skolan, där det kan hängas upp.

Lokalbehov och teknik

Normalstort klassrum med projektor eller tv-skärm för att visa bilder samt tillgång till textilslöjdsal med symaskiner. Om projektet genomförs på distans behöver det finnas möjlighet till digital uppkoppling.

Särskilt för detta projekt

Skolan behöver stå för symaskiner, måttband och papperssaxar. Deltagarna i projektet behöver ha baskunskaper på symaskin, som att sy ihop två delar med sicksacksöm. Projektet kan genomföras både på plats och på distans – i det senare fallet skickas ett materialkit samt frankerat kuvert att returnera elevernas arbete i ut i god tid innan.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema