PROJEKT

Robotliv

Robotfamiljen

Vi gör egna robotar!

Beskrivning

Vi gör egna robotar! Vi bygger, konstruerar, och ger dem namn och personlighet i ett fantasifullt utforskande av vad liv och skapande är.

Vad är liv? Kan ett föremål leva? Ja, hur vet man egentligen? I Robotliv skapar vi egna robotar med återvunnet material, batterier och elektriska motorer och får på så vis övning i teknik och materialkunskap och insyn i miljö och återvinning. Eleverna får bestämma robotens färger, former och attribut, men också dess personlighet och hur man tar hand om den. Processen väcker frågor kring hur olika attribut tillskrivs olika egenskaper: En robot med fjädrar och glitter tolkas som charmig och vacker, en med sax-armar är lite läskig och farlig. En utan ögon känns inte som att den lever. Att fundera kring namn, vad den tycker om och var den bor stimulerar fantasin och ställer eleverna inför frågor om vad de ser som “levande” och vad som bara är en “maskin, samt hur vi bedömer varandra utifrån våra yttre attribut.

Målsättning

I Robotliv får eleverna övning i att tänka designmässigt och konstruktivt. Olika typer av uttryck representerar olika saker: glitter kan få roboten att se mindre farlig ut och rörelser påverkar hur vi uppfattar något. Deltagarna får övning i konstruktion men ställs också inför filosofiska frågeställningar om våra egna fördomar och var vi drar gränsen mellan levande och död materia.

Tillvägagångssätt

Introduktion och genomgång av projektets material och arbetsverktyg. Vi pratar om säkerhet vid hantering av limpistoler. Eleverna får varsin påse med blandat material.

Eleverna får med hjälp av mig och närvarande lärare sätta ihop de tekniska delarna (motor, batterihållare, svänghjul, strömbrytare och sladdar). Alla får göra en enkel strömbrytare, där jag hjälper till med lödning av sladdar. Motorerna prövas och svänghjulet borras och limmas på motorn.

Med hjälp av återvunnet material, fjädrar, stenar och glitter får sedan eleverna designa sin robot och göra den levande, fin och personlig. Till sist delar jag ut ögon så att roboten kan se.

Vi avslutar med att ställa upp alla robotar till ett gruppfoto.

Lokalbehov och teknik

Rum med bord sammanställda så att 15 barn + jag och lärare får plats och alla kan se och höra instruktioner. Utrymme på golvet där eleverna kan leta bland återvinningsmaterial och designmaterial, samt testköra sina robotar.

Eluttag för minst 8 smältlimpistoler

8 limpistoler och limpinnar

Skyddsmaterial över borden

Särskilt för detta projekt

Då barnen sitter och bygger sina robotar brukar det gå lugnt till. När de blivit klara med robotarna brukar en fas inträda som kan innehålla visst mått av tävlan. Det kan då vara bra att prata om att robotarna kan skada sig om man inte är försiktig.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema