Varför bildförståelse?

Samtidigt blir det allt enklare att manipulera bilderna. Vi blir sårbara för desinformation och utvecklingen är så snabb att vi inte hinner utvärdera konsekvenserna. På sikt riskerar det att skada demokratin i grunden. Och mest sårbara är våra barn och unga. Samtiden ställer krav på vuxenvärlden att hjälpa unga att navigera i en visuell värld, stärka deras kritiska tänkande och skapa resiliens mot anti-demokratiska krafter. Men hur?

Du jobbar säkert redan med dessa frågor, och behöver hantera utvecklingens konsekvenser i klassrum och på skolgården. Vi på Konstdepartementet tror att det är just hit resurserna ska riktas – skolan har ju förmågan att nå ut till alla barn och unga.

Satsa på bildförståelse!

Medan läsförståelse under många år har varit en prioriterad fråga i politiken och skolan, tycker vi att samma uppmärksamhet och resurser bör riktas mot bildförståelse! 39 procent av åttondeklassarna saknar förmågan att värdera digital informations trovärdighet, relevans och användbarhet (enligt den internationella studien Icils), vilken till stor del består av bilder. För att förändra detta krävs satsningar på bildförståelse; att bildlärare får bättre verktyg för att undervisa i bildsemiotik och att eleverna får fler möjligheter att arbeta med bild.

Låt experterna möta barn och unga

Utöver bildlärare är även konstnärer, fotografer, konsthantverkare och illustratörer experter inom området. Låter vi dessa få arbeta i skolan så ger vi barn och unga möjlighet att på ett lekfullt, kreativt och kritiskt sätt behärska bildmediet. Samtidigt får de kunskaper om nya metoder och tekniker, får testa på att arbeta i konstnärlig process, göra jämförelser mellan reklamens bilder och konstens, kunskaper i bild- och formkonstens historia och nya verktyg för att ta sig an det ständigt närvarande bildflödet.

Konstdepartementets verksamhetsutvecklare har tagit fram förslag på konstprojekt som passar bra till specifika ämnen. Se ämnen och relevant text ur läroplanen nedan:

NO: BIOLOGI

Ur läroplanen:
”Eleverna ska […] ges möjligheter att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upp­levelser och aktuella händelser.”

Småkrypsverkstad
Förskola, fritidshem, ÅK 1–3
Genom att måla av och göra lerskulpturer av småkryp får eleverna lära sig om insekter, om deras livsmiljöer, plats i ekosystemet och i näringskedjan.

Sammanskoga
ÅK 1–6
Måleri och teckning utifrån frågorna: Vilket träd är jag? Hur ser klassens gemensamma skog ut? Kunskap om träd, kretslopp, samspel, miljöfaktorer och hur träden är sammankopplade i stora nätverk där de kan kommunicera med varandra.

NO: FYSIK

Ur läroplanen:
”I det praktiska arbetet ska eleverna även ges möjligheter att utveckla färdigheter i att hantera material, utrustning och digitala verktyg.”

Skakisar och Robotliv

Förskola, fritidshem, ÅK 1–6
Eleverna får själva bygga elektriska djur/robotar av återvunnet material. De lär sig om hur en elektrisk krets fungerar och får kunskap om hur man bygger hållfasta konstruktioner.

SO: GEOGRAFI

Ur läroplanen:
”Undervisningen ska även ge eleverna förut­sättningar att utveckla kunskaper i att […] analysera och dra slutsatser om natur- och kulturlandskap och om människors levnads­villkor”

Urbana rörelser – en kollaborativ kartläggning
ÅK 1–9, gymnasium.
Genom att göra en gemensam karta av våra individuella rörelsemönster undersöks relationen till offentliga rum och hur en demokratisk stadsplanering skulle kunna se ut. Eleverna får kunskaper i stadsplanering, kartläggning och demografiska mönster.

HEMKUNSKAP

Ur läroplanen:
”I en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper som rör mat och måltider.”

Bröd och konst – historia, teknik och klimat
Årskurs 7–9, gymnasium, fritidshem.
I detta projekt tar eleverna sig an brödets historia och skapar egna och gemensamma brödskulpturer. De får reflektera över brödets betydelse i en vidare, samhällelig kontext och vilka traditioner som omgett bakningen.

SO: HISTORIA

Ur läroplanen:
”[Eleverna] får insikter i hur historia skapas genom tolkningar av källor samt utvecklar förståelse för hur historia kan brukas i olika samman­hang. På så sätt får eleverna förståelse för hur det förflutna har format nutiden och därmed präglar våra förväntningar på framtiden.”

Vi skapar en minnesplats
Förskola, ÅK 1–9, gymnasium.
En utforskning av minnesmonument och symboler för hågkomst. Eleverna får skapa sitt eget minnesmonument och samtidigt reflektera över samhällets kollektiva minne, historieskrivning och elevernas egen plats i historien.

NO: KEMI

Ur läroplanen:
”Undervisningen ska […] ge förutsättningar att söka svar på frågor om kemiska processer och materien med hjälp av egna systematiska under­sök­ningar”

Cyanotopi och Avtryck – fotografi utan kamera
ÅK 4-9
Eleverna får skapa bilder med hjälp av fotografiska metoder från 1800-talet: cyanotypi och fotogram. De får leka med kompositioner, ljus och former för att skapa kontaktkopior och får lära sig om kemi, ljuskänslighet och fotografiets historia.

MATEMATIK

Ur läroplanen:
”Matematisk verksamhet är till sin art en kreativ, reflekterande och problemlösande aktivitet.”

Vi bygger en multilampa
Förskola, fritidshem, ÅK 1–9, gymnasium.
Eleverna får bygga en gemensam, större installation av återvunnet material där varje person deltar med en egen bit som sätts samman i en helhet. De får träna sig i geometriskt och matematiskt tänkande, både individuellt och i grupp.

SAMHÄLLSKUNSKAP

Ur läroplanen:
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur indi­vi­den och samhället påverkar varandra.”

Att erövra en plats
ÅK 1–9
I skapandet av stora installationer får eleverna påverka miljöer och rum de ofta vistas i men inte har någon makt över, och samtidigt reflektera över offentliga rum, ägande och makt i relation till de egna känslorna.

Tusen bilder
ÅK 7–9, gymnasium
Med rörlig bild får eleverna ge röst åt den egna identiteten och de budskap de vill förmedla. De får också lära sig om propagandafilmens tekniker och hur samtidens reklam påverkar oss, vilket ger verktyg för hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas.

SLÖJD

Ur läroplanen:
”Genom under­visningen ska eleverna även ges förutsättningar att arbeta med färg, form och funktion för att skapa olika estetiska och kulturella uttryck.”

Den jättestora väven
ÅK 1–9, fritidshem
Eleverna får prova på att väva med traditionella tekniker och tillsammans skapa ett stort, gemensamt konstverk. Samtidigt får de reflektera kring materialens hållbarhet, konstnärliga arbetsprocesser, vävens historia och hur det är att arbeta i grupp.

Nya verktyg
Förskola, fritidshem, ÅK 1–9, gymnasium
Utifrån problemformuleringar och med sin fantasi får eleverna välja vilken typ av verktyg de vill skapa. Efter idéutveckling får de med återbrukat material sedan ta fram en prototyp på sin design och bedöma dess duglighet.

SVENSKA

Ur läroplanen:
”Undervisningen ska syfta till att eleverna utvecklar för­må­gan att skapa och bearbeta texter […] Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig ge­nom olika estetiska uttrycksformer.”

Cut up poetry
ÅK 7–9, gymnasium
Dadaisterna och surrealisternas cut up-teknik används för att skapa fanzines, där texter och bilder klipps isär och sedan arrangeras om i kollage. Eleverna får lära sig om en historisk litterär gren, en kreativ metod och får reflektera över hur text och bild kan samverka.

TEKNIK

Ur läroplanen:
”När eleverna praktiskt får arbeta fram egna tekniska idéer och lösningar på problem och använda teknikens uttrycks­for­mer bidrar det till att eleverna utvecklar förmåga att ta sig an tekniska ut­ma­ningar på ett medvetet och innovativt sätt.”

Bygga med papper
ÅK 4–6, 7–9, Fritidshem
Problemlösning, spatial förståelse, hållfasthet, konstruktion och formgivning får övas i detta projekt, där eleverna får bygga modeller med papper.

Video och installation
ÅK 7–9, gymnasium
Skapandet av en gemensam videoinstallation baserad på elevernas egna filmmaterial. Eleverna får experimentera med digitala effekter i realtid för att undersöka videokonst, och samtidigt lära sig bemästra programvara och midi-controllers.

Se även tipsen under Fysik-avsnittet.

SEXUALITET, SAMTYCKE OCH RELATIONER

Ur läroplanen:
”Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för egna och andras rättigheter och förmedla betydelsen av att sexualitet och relationer präglas av samtycke.”

Min trädgård
ÅK 4–9
Tankar om lust, relationer och känslor lyfts genom diskussion, förhandlingslek och gestaltning med tejp, måleri och text. Eleverna får undersöka sina egna och andras gränser och fundera kring relationer, samtycke och känslor.

KLIMAT OCH HÅLLBARHET

Ur läroplanen:
”Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.”

En hyllning till fixaren
ÅK 1–6
Med tema återvinning, samarbete, hållbarhet och kreativt tänkande får eleverna plocka isär gamla elprylar och sedan sätta samman dem igen för att skapa smycken. Samtidigt får de reflektera kring hållbarhet, konsumtion och återbruk.

Precious trash
ÅK 4–9, gymnasium
Eleverna får göra ett gemensamt lapptäcke av skräp och lära sig om de enorma mängder avfall vi i Sverige producerar. De får insikt i hur skräpet kan förädlas och återanvändas.

Några av de utvalda projekten

Normkritiskt fotografi och bildanalys
Stockholm, Värmland, Åk 4-6, Åk 7-9,
Kontextkollage. Hur berättar bilder?
Skåne, Blekinge, Halland, Västra Götalandsregionen, Åk 7-9, Gymnasium,
Urbana rörelser – en kollaborativ kartläggning
Stockholm, Uppsala, Sörmland, Västmanland, Åk 4-6, Åk 7-9, Gymnasium, Åk 1-3,
Småkrypsverkstad
Skåne, Förskola, Fritidshem, Åk 1-3,
Vi skapar en minnesplats
Stockholm, Förskola, Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9, Gymnasium, Fritidshem,
Avtryck – fotografi utan kamera
Västerbotten, Åk 4-6,
Vi bygger en Multilampa
Uppsala, Dalarna, Gävleborg, Västernorrland, Förskola, Fritidshem, Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9, Gymnasium,
Att erövra en plats
Västerbotten, Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9,
Cut up poetry
Stockholm, Åk 7-9, Gymnasium,
Skakisar
Uppsala, Åk 1-3,
Min trädgård
Stockholm, Uppsala, Sörmland, Åk 4-6, Åk 7-9,
En hyllning till fixaren
Stockholm, Uppsala, Åk 1-3, Åk 4-6,