Bildförståelse är för bilder vad läsförståelse är för text. Det är förmågan att läsa, tolka och förstå visuella budskap.
Bilder från några av Konstdepartementets samskande konstprojekt, samt två AI-bilder (längt ner tv och th).*
I skolan tränas elever på att förstå texter. Att ställa frågor som: Vem har skrivit det här? Vad vill texten säga? Hur hänger innehållet ihop med världen jag lever i?
På samma sätt kan vi närma oss en bild: Vem har gjort den här? Varför? Vad ser jag, och vad betyder det? Hur påverkar den mig? Varför?
Det är just detta bildförståelse handlar om. Att inte bara se, utan förstå.
Bildförståelse = att kunna läsa med ögonen
Inom forskningen pratar man ibland om visuell läskunnighet. Det betyder ungefär att kunna avkoda och analysera bilder på samma sätt som vi avkodar skriven text.
För att utveckla visuell läskunnighet behöver vi träna på att:
Identifiera vad vi ser. Färger, former, symboler, komposition
Tolkning. Vad vill bilden säga, och till vem?
Koppla till kontext. När och var skapades bilden, i vilket syfte?
Reflektera över vår egen läsning. Vad läser jag in i bilden, och varför?
Det fungerar på samma sätt som när man arbetar med textanalyser. Men när det kommer till bilder ligger vi långt efter. Uppmärksamhet, metodstöd och status saknas.
Varför är det så viktigt?
Bilder är idag ett av våra mest kraftfulla kommunikationsmedel. Ofta skapar de mer direkt påverkan än text. Bilder används för att informera, övertyga, skapa känslor – och ibland manipulera. Att kunna förstå hur bilder fungerar är avgörande för att kunna ta ställning, tänka kritiskt och vara delaktig i samhället.
Men det är inte bara en fråga om att kunna skydda sig mot skadlig påverkan. Bildförståelse är också en väg in i lärande, identitet och uttryck.
Att kunna tolka, skapa och diskutera bilder stärker elevernas självkänsla och tolkningsförmåga, utvecklar kreativt och analytiskt tänkande, ökar delaktigheten i klassrummet och bygger nyckelkompetenser för framtiden.
Därför behöver vi prata mer om bildförståelse i skolan
Medan läsförståelse länge varit en självklar prioritet i svensk skola, är bildförståelse fortfarande ett relativt nytt område. Internationella studier visar att behovet av att arbeta med frågan är stort.
I ICILS 2023, en internationell studie om digital kompetens hos elever i årskurs 8, visar det sig att 39 procent av svenska elever har svårt att värdera digital informations trovärdighet, relevans och användbarhet – vilket till stor del handlar om att tolka bilder och visuellt innehåll. (Källa: Skolverket, 2023)
Konstdepartementet menar att det är dags att rikta samma politiska vilja, resurser och utvecklingsinsatser mot bildförståelse som vi har gjort mot läsförståelse. Det handlar om att samverka med bildlärare och använda rätt verktyg för att undervisa i bildsemiotik och tolkning och ge det utrymme och plats i skolan. Så att alla elever ges möjlighet att utforska och utveckla sina visuella språk.
Kort sagt:
Bildförståelse är …
att kunna läsa bilder med samma nyfikenhet och skärpa som vi läser text
att förstå vad bilder vill säga, och varför
att kunna uttrycka sig själv och sin värld i färg, form, symboler
en demokratisk kunskap, så viktig nu när bilder påverkar hur vi tänker, känner och agerar
Och kanske framför allt:
En förmåga som alla barn i Sverige borde få tillgång till.
* Allt det här är varför vi behöver jobba med bildförståelse. Bild 1. Kontextkollage – vad händer om vi kombinerar flera bilder till en ny? 2. Filmiskt berättade i projektet Tusen bilder. 3. Porträtt utifrån intervju i projektet Porträttera varandra. 4. Är det på riktigt? AI-genererad bild av Astrid Lindgren med Pippi-frisyr. 5. Perspektivbyte i projektet Hur ser det ut i miniatyrfigurernas värld? 6. Vad är sant? AI-genererad bild av tre Eiffeltorn.
Lärarhandledningen Konsten att lära
I lärarhandledningen “Konsten att lära” som vi på Konstdepartementet har tagit fram finns mer att läsa om hur man kan jobba med bildförståelse och många exempel på våra olika konstprojekt som passar bra in i temat.
Konstdepartementet arbetar för att konst och skola ska få mötas. Vi har utvecklat en beprövad metod för samskapande konstprojekt där professionella konstnärer, illustratörer, fotografer och konsthantverkare arbetar tillsammans med elever i klassrum över hela Sverige.
Konst handlar inte bara om att skapa bilder eller skulpturer – det handlar om att förstå, utforska och ifrågasätta världen. Ändå ses konstpedagogik ofta som ett komplement istället för en självklar del av lärande och samhällsutveckling, och bildämnet får allt mindre plats. Liksom Konstdepartementet arbetar KAKA – Konstpedagogiska akademin – för att barn och unga över hela landet ska få tillgång till konst.
Hur känns det att blåsa glas, skapa sin egen pärla eller känna värmen från en ugn på 1200 grader? Det fick en skolklass från Farsta grundskola uppleva under en inspirerande dag på en glashytta i Årstaberg i Stockholm – ett konstprojekt bokat via Konstdepartementet.
PRESSMEDDELANDE: Konstdepartementet lanserar idag “Konsten att lära – Lärarhandledning för samskapande konstprojekt”. Det är en kostnadsfri handledning som hjälper pedagoger att integrera bildförståelse och konst i undervisningen.
I en ny rapport från Bildkonst Sverige lyfts vikten av att förstå bilders makt. Bristen på bildförståelse hotar demokratin, men konstens utrymme och roll i samhället är även den pressad. För Konstdepartementet visar rapporten varför konstnärligt samskapande behövs mer än någonsin.
Bildkonst Sveriges generalsekreterare Magdalena Malm har skrivit en viktig debattartikel om vikten av bildförståelse och manipulerade bilder i Expressen i september, som Konstdepartementet står bakom.
Bildkonst Sveriges generalsekreterare Magdalena Malm har skrivit en viktig debattartikel om vikten av bildförståelse och manipulerade bilder i Expressen i september, som Konstdepartementet står bakom.
”Den digitala plattformen Konstdepartementet underlättar samverkan mellan konsten och skolan. Plattformen samlar yrkesverksamma konstnärer inom bild- och formområdet som har särskild kompetens att jobba med barn och unga i skolan. Plattformen har växt fram de senaste tre åren med stöd från Kulturrådets metodutvecklingsbidrag Stärkt kultur i skolan.”
2023 gjorde Konstdepartementet en omfattande kartläggning av läget för bild- och formkonsten för barn och unga i hela landet. Resultatet visade tydligt att infrastrukturen är bristfällig i stora delar, vilket i leder till en snedfördelning av vilka som i tidig ålder får tillgång till konstens språk. Nu publicerar vi för första gången siffrorna.
På Konstdepartementet har vi har en ambitiös vision. Vi vill radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan. Genom samskapande projekt med professionella konstnärer vill vi väcka elevers kreativitet, nyfikenhet och förståelse för omvärlden. Men vi klarar det inte utan stöd.
Utställningen El jardín de Berta/Gustavs dagbok på Konstnärshuset i Stockholm visar verk från hennes långa karriär. Vi träffade Berta Guerra Aredal i utställningen för ett samtal om kroki, hälsa, grafik och musik.
Äntligen dags att ses igen! Konstdepartementet och Centrum för fotografi bjuder in till en kväll för lärare, med syftet att låta fotografiets- och skolans värld mötas.
Konstdepartementet samverkar med kommuner och regioner för att bygga en stark infrastruktur för bild- och formkonstområdet. Ett av våra samarbeten är i region Västmanland där Jenny Berntsson, utvecklingsledare, Resurscentrum Konst Västmanland, har varit drivande.
Årets Folk och Kultur innehöll spännande möten, smakprov på samskapande konstprojekt och kulturpolitiska argument. Här är våra höjdpunkter från årets deltagande.
Under workshopen med Fideli får eleverna vara med och väcka skogen till liv. ”Vi fyller på med blad och växter, insekter, fåglar och fantasidjur.” säger papperskonstnären Fideli Sundqvist.
Nu fyller vi på med fler spännande konstprojekt hos Konstdepartementet. I samarbete med Botkyrka konsthall genomför vi en fortbildningskurs för 10 bild- och formkonstnärer.
Nu kan du boka något av våra utvalda konstprojekt i Västmanland. Flera nya konstprojekt har tagits fram i samarbete med Konstdepartementet och med stöd av regionen.
Bildförståelse är en ofta förbisedd men viktig färdighet som barn och unga behöver ha möjligheten att utveckla i skolan. Men varför är det så viktigt och hur kan det gynna eleverna?
Skapande skola-bidraget ger stöd för att finansiera samskapande konstprojekt i skolan. På Konstdepartementet har vi stor erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsunderlag och svarar gärna på frågor kopplade till ansökan och våra konstprojekt.
Skapande skola-bidraget ger stöd för att finansiera samskapande konstprojekt. På Konstdepartementet har vi stor erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsunderlag och svarar gärna på frågor kopplade till ansökan och våra konstprojekt.
Alla barn och unga har rätt till meningsfulla, utforskande möten med konst. Nu lanserar Konstdepartementet en ny bokningsfunktion och enklare process för att fler skolor och kommuner ska kunna boka in professionella konstnärer till sina klassrum.
Ny webbplats och förenklat bokningssystem, justerade priser och en ny visuell identitet – Konstdepartementet är nu redo att radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan.
Konstdepartementet är väldigt glada över samarbetet med Postkodstiftelsen. Nu har vi stöd i arbetet att komma vidare ut med vår mission att koppla samman fler bild- och formkonstnärer och deras samskapande konstprojekt med barn och unga i skolan.
Häng med när konstprojektet Fotografera ett ordspråk – en berättelse utan ord – genomfördes. Fotograf Athina Strataki berättar hur hon upplevde mötet med eleverna under samskapandeprocessen.
Vi vill använda kakor (cookies) för att förbättra webbplatsen och din användarupplevelse.
Är det ok med dig?
Funktionella
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.