Upptäck glaskonst med eleverna – en klass besöker glashytta i Stockholm
Hur känns det att blåsa glas, skapa sin egen pärla eller känna värmen från en ugn på 1200 grader? Det fick en skolklass från Farsta grundskola uppleva under en inspirerande dag på en glashytta i Årstaberg i Stockholm – ett konstprojekt bokat via Konstdepartementet.
För många av eleverna började äventyret redan på vägen dit, tillsammans med läraren Hadia el Marakbi. Att åka pendeltåg var en ny och spännande upplevelse i sig – en chans att lämna sitt närområde och utforska en annan del av staden. ”Själva resan blev en del av äventyret,” berättar Hadia.
Vad är Ateljébesök i glashytta?
I projektet Ateljébesök i glashytta får eleverna tillträde till en annars stängd värld där glaset ses genom flera fasetter. Eleverna delades in i små grupper och fick turas om att:
Prova att blåsa glas inne i glashyttan
Göra “lampworking” där man formar glasobjekt i lågan
Grilla pinnbröd utomhus över öppen eld bland neonskulpturer
Lott Alfreds, som är bildkonstnär och utbildad kulturskolepedagog har ofta arbetat samskapande med barn och unga med ett starkt fokus på allas inneboende kreativa förmåga. I glashyttan leder hon besöket med eleverna.
”Att arbeta med glas handlar om teamwork och en fantastisk process som öppnar dörrar till både konst och hantverk,” berättar hon.
“Här kommer vi rakt in i konstnären Fredrik Nielsens unika värld i studion i Årstaberg och guidas genom hans skulpturer och glasblåseriets konst. Jag visar laboratoriebrännaren och varje deltagare prövar att hetta upp venetianska glasstavar och själv göra en glaspärla. Vi tittar på neonskulpturer och experiment med fosforescerande pulver för att se hur ett utforskande av glas kan användas i konst.”
Utöver det praktiska skapandet lärde sig eleverna om glasets uråldriga historia och dess plats i svenskt kulturarv. Från vikingagravarnas glaspärlor, som färdats över hela jordklotet, till blåsta glas från Venedig och dagens neonrör där molekyler lyser med hjälp av radiofrekvenser. Glaset har en fascinerande berättelse att förmedla.
”Vi vill sänka tröskeln till konsten och låta eleverna uppleva glasets potential som material – både tekniskt och konstnärligt.” säger Lott.
Glaskonst och samarbete – en kreativ upplevelse för skolklasser
Eleverna fick uppleva hettan när ugnen öppnas och det är 1200 grader, med ett så starkt ljus att du måste använda solglasögon som skydd. De fick själva prova på att blåsa glas, medverka i den kemiska processen när glaset transformeras och utforska hur hantverk och kulturmaterial som glas kan användas för att skapa konst.
”Eleverna lärde sig inte bara om glasets historia och skapande,” säger Hadia. ”De tränade också koncentration och närvaro, och de fick med sig något konkret hem – en glaspärla – som alltid kommer att påminna dem om denna fantastiska dag.”
Att få arbeta med ett material som kräver både precision och tålamod gav eleverna en känsla av stolthet och förståelse för hur konst och hantverk möts. Det glödgade glaset hälls på veden, elden flammar till och blir glöd. Pinnbrödsgrillningen runt elden skapar gemenskap och glädje.
Eleverna fick grilla pinnbröd.
Ett oförglömligt äventyr för eleverna
När eleverna kom tillbaka till skolan var entusiasmen stor. De berättade ivrigt för andra lärare och elever om bubblor i glaset, hur glas kan krackelera och om känslan av att blåsa glas.
”Det var ett äventyr – jag kommer aldrig att glömma den här dagen,” sa en elev.
Läraren Hadia summerar: “Besöket integrerade många sinnen, och tog eleverna ett steg närmare konst och kultur. Att besöka en ateljé och få skapa med andra, att få uppleva, känna, dofta och skapa. Och de många nya orden gjorde det till en språkupplevelse, men också ett språkstärkande arbete när vi fick ta reda på vad nya ord betyder”.
Läraren Hadia el Marakbi.
Eleverna fick en dag de aldrig ska glömma.
Boka ett besök i glashyttan med din skola
Med projekt som det här visar Konstdepartementet hur konst och kultur kan vara en del av elevernas vardag. Det handlar om att öppna dörrar till nya världar, väcka nyfikenhet och skapa möten som gör skillnad. Blir du nyfiken på att ge dina elever en liknande upplevelse? Läs mer om Ateljébesök i glashytta och boka ett besök!
Konstnären Lott Alfreds, med neonglasrören.
Konstnären Fredrik Nielsen och hans assistent hjälper till när eleven testar på att blåsa glas.
Foto: Linde Sjöstedt, Konstdepartementet
Vill du också boka ett konstprojekt till dina elever?
Det ska vara lätt för dig som lärare eller rektor att ge dina elever samskapande konst- och kulturaktiviteter. Konstdepartementet ser till att det är det!
PRESSMEDDELANDE: Konstdepartementet lanserar idag “Konsten att lära – Lärarhandledning för samskapande konstprojekt”. Det är en kostnadsfri handledning som hjälper pedagoger att integrera bildförståelse och konst i undervisningen.
I en ny rapport från Bildkonst Sverige lyfts vikten av att förstå bilders makt. Bristen på bildförståelse hotar demokratin, men konstens utrymme och roll i samhället är även den pressad. För Konstdepartementet visar rapporten varför konstnärligt samskapande behövs mer än någonsin.
Bildkonst Sveriges generalsekreterare Magdalena Malm har skrivit en viktig debattartikel om vikten av bildförståelse och manipulerade bilder i Expressen i september, som Konstdepartementet står bakom.
Bildkonst Sveriges generalsekreterare Magdalena Malm har skrivit en viktig debattartikel om vikten av bildförståelse och manipulerade bilder i Expressen i september, som Konstdepartementet står bakom.
”Den digitala plattformen Konstdepartementet underlättar samverkan mellan konsten och skolan. Plattformen samlar yrkesverksamma konstnärer inom bild- och formområdet som har särskild kompetens att jobba med barn och unga i skolan. Plattformen har växt fram de senaste tre åren med stöd från Kulturrådets metodutvecklingsbidrag Stärkt kultur i skolan.”
2023 gjorde Konstdepartementet en omfattande kartläggning av läget för bild- och formkonsten för barn och unga i hela landet. Resultatet visade tydligt att infrastrukturen är bristfällig i stora delar, vilket i leder till en snedfördelning av vilka som i tidig ålder får tillgång till konstens språk. Nu publicerar vi för första gången siffrorna.
På Konstdepartementet har vi har en ambitiös vision. Vi vill radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan. Genom samskapande projekt med professionella konstnärer vill vi väcka elevers kreativitet, nyfikenhet och förståelse för omvärlden. Men vi klarar det inte utan stöd.
Utställningen El jardín de Berta/Gustavs dagbok på Konstnärshuset i Stockholm visar verk från hennes långa karriär. Vi träffade Berta Guerra Aredal i utställningen för ett samtal om kroki, hälsa, grafik och musik.
Äntligen dags att ses igen! Konstdepartementet och Centrum för fotografi bjuder in till en kväll för lärare, med syftet att låta fotografiets- och skolans värld mötas.
Konstdepartementet samverkar med kommuner och regioner för att bygga en stark infrastruktur för bild- och formkonstområdet. Ett av våra samarbeten är i region Västmanland där Jenny Berntsson, utvecklingsledare, Resurscentrum Konst Västmanland, har varit drivande.
Årets Folk och Kultur innehöll spännande möten, smakprov på samskapande konstprojekt och kulturpolitiska argument. Här är våra höjdpunkter från årets deltagande.
Under workshopen med Fideli får eleverna vara med och väcka skogen till liv. ”Vi fyller på med blad och växter, insekter, fåglar och fantasidjur.” säger papperskonstnären Fideli Sundqvist.
Nu fyller vi på med fler spännande konstprojekt hos Konstdepartementet. I samarbete med Botkyrka konsthall genomför vi en fortbildningskurs för 10 bild- och formkonstnärer.
Nu kan du boka något av våra utvalda konstprojekt i Västmanland. Flera nya konstprojekt har tagits fram i samarbete med Konstdepartementet och med stöd av regionen.
Bildförståelse är en ofta förbisedd men viktig färdighet som barn och unga behöver ha möjligheten att utveckla i skolan. Men varför är det så viktigt och hur kan det gynna eleverna?
Skapande skola-bidraget ger stöd för att finansiera samskapande konstprojekt i skolan. På Konstdepartementet har vi stor erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsunderlag och svarar gärna på frågor kopplade till ansökan och våra konstprojekt.
Skapande skola-bidraget ger stöd för att finansiera samskapande konstprojekt. På Konstdepartementet har vi stor erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsunderlag och svarar gärna på frågor kopplade till ansökan och våra konstprojekt.
Alla barn och unga har rätt till meningsfulla, utforskande möten med konst. Nu lanserar Konstdepartementet en ny bokningsfunktion och enklare process för att fler skolor och kommuner ska kunna boka in professionella konstnärer till sina klassrum.
Ny webbplats och förenklat bokningssystem, justerade priser och en ny visuell identitet – Konstdepartementet är nu redo att radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan.
Konstdepartementet är väldigt glada över samarbetet med Postkodstiftelsen. Nu har vi stöd i arbetet att komma vidare ut med vår mission att koppla samman fler bild- och formkonstnärer och deras samskapande konstprojekt med barn och unga i skolan.
Häng med när konstprojektet Fotografera ett ordspråk – en berättelse utan ord – genomfördes. Fotograf Athina Strataki berättar hur hon upplevde mötet med eleverna under samskapandeprocessen.
Vi vill använda kakor (cookies) för att förbättra webbplatsen och din användarupplevelse.
Är det ok med dig?
Funktionella
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.