ARTIKEL

Upptäck glaskonst med eleverna – en klass besöker glashytta i Stockholm

Hur känns det att blåsa glas, skapa sin egen pärla eller känna värmen från en ugn på 1200 grader? Det fick en skolklass från Farsta grundskola uppleva under en inspirerande dag på en glashytta i Årstaberg i Stockholm – ett konstprojekt bokat via Konstdepartementet.

Ateljebesök i glashytta. Konstnären Lott Alfreds, tillsammans med en av eleverna.

För många av eleverna började äventyret redan på vägen dit, tillsammans med läraren Hadia el Marakbi. Att åka pendeltåg var en ny och spännande upplevelse i sig – en chans att lämna sitt närområde och utforska en annan del av staden. ”Själva resan blev en del av äventyret,” berättar Hadia. 

Vad är Ateljébesök i glashytta?

I projektet Ateljébesök i glashytta får eleverna tillträde till en annars stängd värld där glaset ses genom flera fasetter. Eleverna delades in i små grupper och fick turas om att:

  • Prova att blåsa glas inne i glashyttan
  • Göra “lampworking” där man formar glasobjekt i lågan
  • Grilla pinnbröd utomhus över öppen eld bland neonskulpturer

Lott Alfreds, som är bildkonstnär och utbildad kulturskolepedagog har ofta arbetat samskapande med barn och unga med ett starkt fokus på allas inneboende kreativa förmåga. I glashyttan leder hon besöket med eleverna.

”Att arbeta med glas handlar om teamwork och en fantastisk process som öppnar dörrar till både konst och hantverk,” berättar hon.

“Här kommer vi rakt in i konstnären Fredrik Nielsens unika värld i studion i Årstaberg och guidas genom hans skulpturer och glasblåseriets konst. Jag visar laboratoriebrännaren och varje deltagare prövar att hetta upp venetianska glasstavar och själv göra en glaspärla. Vi tittar på neonskulpturer och experiment med fosforescerande pulver för att se hur ett utforskande av glas kan användas i konst.”

Utöver det praktiska skapandet lärde sig eleverna om glasets uråldriga historia och dess plats i svenskt kulturarv. Från vikingagravarnas glaspärlor, som färdats över hela jordklotet, till blåsta glas från Venedig och dagens neonrör där molekyler lyser med hjälp av radiofrekvenser. Glaset har en fascinerande berättelse att förmedla.

 ”Vi vill sänka tröskeln till konsten och låta eleverna uppleva glasets potential som material – både tekniskt och konstnärligt.” säger Lott.

Glaskonst och samarbete – en kreativ upplevelse för skolklasser

Eleverna fick uppleva hettan när ugnen öppnas och det är 1200 grader, med ett så starkt ljus att du måste använda solglasögon som skydd. De fick själva prova på att blåsa glas, medverka i den kemiska processen när glaset transformeras och utforska hur hantverk och kulturmaterial som glas kan användas för att skapa konst.

”Eleverna lärde sig inte bara om glasets historia och skapande,” säger Hadia. ”De tränade också koncentration och närvaro, och de fick med sig något konkret hem – en glaspärla –  som alltid kommer att påminna dem om denna fantastiska dag.”

Att få arbeta med ett material som kräver både precision och tålamod gav eleverna en känsla av stolthet och förståelse för hur konst och hantverk möts. Det glödgade glaset hälls på veden, elden flammar till och blir glöd. Pinnbrödsgrillningen runt elden skapar gemenskap och glädje.

Eleverna fick grilla pinnbröd.

Ett oförglömligt äventyr för eleverna

När eleverna kom tillbaka till skolan var entusiasmen stor. De berättade ivrigt för andra lärare och elever om bubblor i glaset, hur glas kan krackelera och om känslan av att blåsa glas.

”Det var ett äventyr – jag kommer aldrig att glömma den här dagen,” sa en elev.

Läraren Hadia summerar: “Besöket integrerade många sinnen, och tog eleverna ett steg närmare konst och kultur. Att besöka en ateljé och få skapa med andra, att få uppleva, känna, dofta och skapa. Och de många nya orden gjorde det till en språkupplevelse, men också ett språkstärkande arbete när vi fick ta reda på vad nya ord betyder”.

Läraren Hadia el Marakbi.

Eleverna fick en dag de aldrig ska glömma.

Boka ett besök i glashyttan med din skola

Med projekt som det här visar Konstdepartementet hur konst och kultur kan vara en del av elevernas vardag. Det handlar om att öppna dörrar till nya världar, väcka nyfikenhet och skapa möten som gör skillnad. Blir du nyfiken på att ge dina elever en liknande upplevelse? Läs mer om Ateljébesök i glashytta och boka ett besök!

Konstnären Lott Alfreds, med neonglasrören.

Konstnären Fredrik Nielsen och hans assistent hjälper till när eleven testar på att blåsa glas.

Foto: Linde Sjöstedt, Konstdepartementet

Vill du också boka ett konstprojekt till dina elever?

Det ska vara lätt för dig som lärare eller rektor att ge dina elever samskapande konst- och kulturaktiviteter. Konstdepartementet ser till att det är det!

Här ser du steg för steg hur du går till väga för att boka.