Det drar ihop sig till julavslutning och vi vill passa på att lista vår topp 7 från året som gick.
Våra höjdpunkter:
1. Alla möten mellan skolelever och konsten
Mötet mellan konsten och barn och unga är kärnan i vår verksamhet. Härligt att se när vårt arbete sprider sig även utanför skolans väggar, som här på Ekerö.
Vi har hjälpt Ekerö kommun med förmedling av en av våra konstnärer, Astrid Kajsa Nylander. Tillsammans med en grupp elever har hon kurerat en utställning i Ekerö centrum under oktober och november. Textilkonst, videoberättande, pärlplattor och antagonister från en cyberpunkversion av Stockholm – och mycket mer, har rymts.
Eleverna har tillsammans med konstnären skapat utställningsaffischerna och ett fanzine. “Att ge möjlighet för unga konstnärer att ställa ut ger både en gemenskap mellan dem och ett sätt att se sitt skapande i ett nytt sammanhang”, menar Astrid Kajsa Nylander i Mitt i:s intervju.
Era insikter och erfarenheter är ovärderliga för vårt arbete. Vi lyssnar noga på era åsikter och har dem i åtanke när vi fortbildar konstnärer, utvecklar nya projekt och är en kraftfull röst för konstens roll i skolan. Tillsammans med er vill vi skapa en värld där konst blir en självklar del av alla barns och ungas liv. En höjdpunkt var höstens lärarträff där vi fick tillfälle att djupdyka i era behov under en kväll tillsammans med fyra lärare i Stockholm.
3. Våra samarbeten
Konstpedagogiska akademien KAKA. Sveriges regioner och kommuner. Museum och konsthallar. Våra centrumbildningar.
Tillsammans hjälps vi åt att göra bild- och formkonsten till en naturlig del av barn och ungas vardag. I samarbete med Bildkonst Sverige jobbar vi för att bildkonst och bildförståelse ska ingå i kulturutbudet över hela Sverige!
4. Att utvecklas tillsammans med våra konstnärer
Under året har Konstdepartementet arrangerat flera fortbildningar. Konstnärer med drivkraft att arbeta med barn och unga inom ramen för sin konstnärliga praktik har fått pedagogisk fortbildning i samarbete med Region Sörmland, Västerbotten och Västmanland.
Fortbildning i Västerbotten.
Tillsammans med region Västerbotten genomförde vi en fortbildning av sju bild- och formkonstnärer på Bildmuseet i Umeå. Under dagen fick konstnärerna lära sig mer om estetiska lärprocesser och konstpedagogik, titta på exempel på hur andra konstnärer arbetat och delta i ett online-samtal med konstnärsduon Trådverket som berättade om sitt arbete i skolan. Konstnärerna fick även ta del av den konstpedagogiska metoden ”slow looking” ledd av Bildmuseets intendent Lisa Lundström och i par påbörja utvecklingen av sina samskapande projekt. Fortbildningen har resulterat i sju nya konstprojekt som bland annat handlar om hur man erövrar en plats, hur man bygger rumsliga installationer som en spindel och hur man kan arbeta i en glashytta.
Våra konstnärer i Västmanland fick under hösten gå en påbyggnadskurs med fokus på att nå ut med sitt konstprojekt till skolorna. Under dagen fick konstnärerna träffa Jenny Berntsson, verksamhetsutvecklare på Resurscentrum konst, Rose-Marie Fasth, kultursamorndare i Västerås, Emeli Dennbrink, kultursamordnare i Köping som pratade om möjligheterna i Västmanland. Björn Carnemalm från konstnärsduon Muralcentralen i Malmö kom och berättade om hur de arbetat för att kontakta skolor i Skåne. Efter påbyggnadskursen fick konstnärerna direkt användning för sina nya kunskaper när de pitchade sina projekt för deltagarna på region Västmanlands konferens ”Konst i skolan”.
5. Ökat fokus på bildförståelse
Frågan om bildförståelse, som vi på Konstdepartementet arbetar med i vår verksamhet, har hamnat allt högre på agendan under hösten.
I en tid där utvecklingen inom AI och fake news är blixtsnabb spelar bilder en allt större roll. Den visuella miljön vi befinner oss i påverkar oss dagligen, men unga saknar ofta verktygen för att navigera i den. De ägnar en stor del av sin tid åt sina mobiler. Det positiva – gemenskap och information – trängs med manipulerade bilder, reklambudskap och desinformation. Därför behöver vi rusta unga med förmågan att läsa, tolka och förstå bilder – för att skydda demokratin och stärka hela samhället.
Under hösten har Bildkonst Sverige skrivit två debattartiklar på temat Bildförståelse, och tillsammans med Konstdepartementet arrangerade vi ett seminarium i Sveriges Riksdag för att uppmärksamma vikten av bildförståelse för våra förtroendevalda. Projektchef Linde Sjöstedt deltog i ett samtal tillsammans med Axel Danielsson, regissör till filmen And the King said what a Fantastic Machine, Helena Dal, pressansvarig på Mediemyndigheten, expert på bildmanipulation, Saadia Hussain, konstnär.
”Från politiskt håll har det viktiga arbetet med läsförståelse prioriterats – nu behöver det breddas och inkludera satsningar på förståelse av bild. Hur lär vi oss att tolka och kritiskt granska bilder. Vi behöver stärka barn och ungas förmåga att aktivt uttrycka sig i bild”, säger Linde Sjöstedt, projektchef på Konstdepartementet.
En stor del av vårt arbete är att representera bildkonsten och våra bild- och formkonstnärer på utbudsdagar runtom i landet. Vi har varit med på en utbudsdag i Västmanland under september, på Culturen i Västerås. Under dagen presenteras ett axplock av professionella kulturupplevelser och aktiviteter för barn och unga inom teater, dans, musik, bild och form, film, hemslöjd, kulturarv, arkiv och litteratur.
“Det var mycket lyckat och vi är jätteglada över att ha ett så fint samarbete med Region Västmanland.” säger Stina Bülow från Konstdepartementet.
Utbudsdagen arrangerades av Region Västmanland, Västmanlandsmusiken och Västmanlands teater.
7. Stort, varmt tack till våra möjliggörare! Vi välkomnar gärna fler!
På Konstdepartementet har vi har en ambitiös vision. Vi vill radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan. Genom samskapande projekt med professionella konstnärer vill vi väcka elevers kreativitet, nyfikenhet och förståelse för omvärlden.
Konstdepartementet tar inte ut någon avgift från skolor eller konstnärer för att vi förmedlar uppdrag. Vi kan erbjuda våra tjänster kostnadsfritt tack vare bidrag från Postkodstiftelsen och Statens Kulturråd. Utan ert ovärderliga stöd så skulle Konstdepartementet inte finnas. Stort tack!
Vi välkomnar alla som tror på vikten av bildförståelse, kreativa lärprocesser i skolan, vikten av struktur för mötet mellan konst och skola att stödja oss framåt. Är du intresserad av att stötta oss? Mejla Linde Sjöstedt, projektchef.
I en ny rapport från Bildkonst Sverige lyfts vikten av att förstå bilders makt. Bristen på bildförståelse hotar demokratin, men konstens utrymme och roll i samhället är även den pressad. För Konstdepartementet visar rapporten varför konstnärligt samskapande behövs mer än någonsin.
Bildkonst Sveriges generalsekreterare Magdalena Malm har skrivit en viktig debattartikel om vikten av bildförståelse och manipulerade bilder i Expressen i september, som Konstdepartementet står bakom.
Bildkonst Sveriges generalsekreterare Magdalena Malm har skrivit en viktig debattartikel om vikten av bildförståelse och manipulerade bilder i Expressen i september, som Konstdepartementet står bakom.
”Den digitala plattformen Konstdepartementet underlättar samverkan mellan konsten och skolan. Plattformen samlar yrkesverksamma konstnärer inom bild- och formområdet som har särskild kompetens att jobba med barn och unga i skolan. Plattformen har växt fram de senaste tre åren med stöd från Kulturrådets metodutvecklingsbidrag Stärkt kultur i skolan.”
2023 gjorde Konstdepartementet en omfattande kartläggning av läget för bild- och formkonsten för barn och unga i hela landet. Resultatet visade tydligt att infrastrukturen är bristfällig i stora delar, vilket i leder till en snedfördelning av vilka som i tidig ålder får tillgång till konstens språk. Nu publicerar vi för första gången siffrorna.
På Konstdepartementet har vi har en ambitiös vision. Vi vill radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan. Genom samskapande projekt med professionella konstnärer vill vi väcka elevers kreativitet, nyfikenhet och förståelse för omvärlden. Men vi klarar det inte utan stöd.
Utställningen El jardín de Berta/Gustavs dagbok på Konstnärshuset i Stockholm visar verk från hennes långa karriär. Vi träffade Berta Guerra Aredal i utställningen för ett samtal om kroki, hälsa, grafik och musik.
Äntligen dags att ses igen! Konstdepartementet och Centrum för fotografi bjuder in till en kväll för lärare, med syftet att låta fotografiets- och skolans värld mötas.
Konstdepartementet samverkar med kommuner och regioner för att bygga en stark infrastruktur för bild- och formkonstområdet. Ett av våra samarbeten är i region Västmanland där Jenny Berntsson, utvecklingsledare, Resurscentrum Konst Västmanland, har varit drivande.
Årets Folk och Kultur innehöll spännande möten, smakprov på samskapande konstprojekt och kulturpolitiska argument. Här är våra höjdpunkter från årets deltagande.
Under workshopen med Fideli får eleverna vara med och väcka skogen till liv. ”Vi fyller på med blad och växter, insekter, fåglar och fantasidjur.” säger papperskonstnären Fideli Sundqvist.
Nu fyller vi på med fler spännande konstprojekt hos Konstdepartementet. I samarbete med Botkyrka konsthall genomför vi en fortbildningskurs för 10 bild- och formkonstnärer.
Nu kan du boka något av våra utvalda konstprojekt i Västmanland. Flera nya konstprojekt har tagits fram i samarbete med Konstdepartementet och med stöd av regionen.
Bildförståelse är en ofta förbisedd men viktig färdighet som barn och unga behöver ha möjligheten att utveckla i skolan. Men varför är det så viktigt och hur kan det gynna eleverna?
Skapande skola-bidraget ger stöd för att finansiera samskapande konstprojekt i skolan. På Konstdepartementet har vi stor erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsunderlag och svarar gärna på frågor kopplade till ansökan och våra konstprojekt.
Skapande skola-bidraget ger stöd för att finansiera samskapande konstprojekt. På Konstdepartementet har vi stor erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsunderlag och svarar gärna på frågor kopplade till ansökan och våra konstprojekt.
Alla barn och unga har rätt till meningsfulla, utforskande möten med konst. Nu lanserar Konstdepartementet en ny bokningsfunktion och enklare process för att fler skolor och kommuner ska kunna boka in professionella konstnärer till sina klassrum.
Ny webbplats och förenklat bokningssystem, justerade priser och en ny visuell identitet – Konstdepartementet är nu redo att radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan.
Konstdepartementet är väldigt glada över samarbetet med Postkodstiftelsen. Nu har vi stöd i arbetet att komma vidare ut med vår mission att koppla samman fler bild- och formkonstnärer och deras samskapande konstprojekt med barn och unga i skolan.
Häng med när konstprojektet Fotografera ett ordspråk – en berättelse utan ord – genomfördes. Fotograf Athina Strataki berättar hur hon upplevde mötet med eleverna under samskapandeprocessen.
Vi vill använda kakor (cookies) för att förbättra webbplatsen och din användarupplevelse.
Är det ok med dig?
Funktionella
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.