ARTIKEL

Topp 7 från 2024

Det drar ihop sig till julavslutning och vi vill passa på att lista vår topp 7 från året som gick.

Våra höjdpunkter:

1. Alla möten mellan skolelever och konsten

Mötet mellan konsten och barn och unga är kärnan i vår verksamhet. Härligt att se när vårt arbete sprider sig även utanför skolans väggar, som här på Ekerö.

Vi har hjälpt Ekerö kommun med förmedling av en av våra konstnärer, Astrid Kajsa Nylander. Tillsammans med en grupp elever har hon kurerat en utställning i Ekerö centrum under oktober och november. Textilkonst, videoberättande, pärlplattor och antagonister från en cyberpunkversion av Stockholm – och mycket mer, har rymts.

Eleverna har tillsammans med konstnären skapat utställningsaffischerna och ett fanzine.
“Att ge möjlighet för unga konstnärer att ställa ut ger både en gemenskap mellan dem och ett sätt att se sitt skapande i ett nytt sammanhang”, menar Astrid Kajsa Nylander i Mitt i:s intervju.

Läs mer i Mitt i 

Bild: Faksimil ur Mitt i

2. Lärare!

Era insikter och erfarenheter är ovärderliga för vårt arbete. Vi lyssnar noga på era åsikter och har dem i åtanke när vi fortbildar konstnärer, utvecklar nya projekt och är en kraftfull röst för konstens roll i skolan. Tillsammans med er vill vi skapa en värld där konst blir en självklar del av alla barns och ungas liv. En höjdpunkt var höstens lärarträff där vi fick tillfälle att djupdyka i era behov under en kväll tillsammans med fyra lärare i Stockholm.

3. Våra samarbeten

Konstpedagogiska akademien KAKA.
Sveriges regioner och kommuner.
Museum och konsthallar.
Våra centrumbildningar.

Tillsammans hjälps vi åt att göra bild- och formkonsten till en naturlig del av barn och ungas vardag. I samarbete med Bildkonst Sverige jobbar vi för att bildkonst och bildförståelse ska ingå i kulturutbudet över hela Sverige!

4. Att utvecklas tillsammans med våra konstnärer

Under året har Konstdepartementet arrangerat flera fortbildningar. Konstnärer med drivkraft att arbeta med barn och unga inom ramen för sin konstnärliga praktik har fått pedagogisk fortbildning i samarbete med Region Sörmland, Västerbotten och Västmanland.

Fortbildning i Västerbotten.

Tillsammans med region Västerbotten genomförde vi en fortbildning av sju bild- och formkonstnärer på Bildmuseet i Umeå. Under dagen fick konstnärerna lära sig mer om estetiska lärprocesser och konstpedagogik, titta på exempel på hur andra konstnärer arbetat och delta i ett online-samtal med konstnärsduon Trådverket som berättade om sitt arbete i skolan. Konstnärerna fick även ta del av den konstpedagogiska metoden ”slow looking” ledd av Bildmuseets intendent Lisa Lundström och i par påbörja utvecklingen av sina samskapande projekt. Fortbildningen har resulterat i sju nya konstprojekt som bland annat handlar om hur man erövrar en plats, hur man bygger rumsliga installationer som en spindel och hur man kan arbeta i en glashytta.


Våra konstnärer i Västmanland fick under hösten gå en påbyggnadskurs med fokus på att nå ut med sitt konstprojekt till skolorna. Under dagen fick konstnärerna träffa Jenny Berntsson, verksamhetsutvecklare på Resurscentrum konst, Rose-Marie Fasth, kultursamorndare i Västerås, Emeli Dennbrink, kultursamordnare i Köping som pratade om möjligheterna i Västmanland. Björn Carnemalm från konstnärsduon Muralcentralen i Malmö kom och berättade om hur de arbetat för att kontakta skolor i Skåne. Efter påbyggnadskursen fick konstnärerna direkt användning för sina nya kunskaper när de pitchade sina projekt för deltagarna på region Västmanlands konferens ”Konst i skolan”.

Påbyggnadskurs fortbildning i Västmanland.

5. Ökat fokus på bildförståelse

Frågan om bildförståelse, som vi på Konstdepartementet arbetar med i vår verksamhet, har hamnat allt högre på agendan under hösten.

I en tid där utvecklingen inom AI och fake news är blixtsnabb spelar bilder en allt större roll. Den visuella miljön vi befinner oss i påverkar oss dagligen, men unga saknar ofta verktygen för att navigera i den. De ägnar en stor del av sin tid åt sina mobiler. Det positiva – gemenskap och information – trängs med manipulerade bilder, reklambudskap och desinformation. Därför behöver vi rusta unga med förmågan att läsa, tolka och förstå bilder – för att skydda demokratin och stärka hela samhället. 

Under hösten har Bildkonst Sverige skrivit två debattartiklar på temat Bildförståelse, och tillsammans med Konstdepartementet arrangerade vi ett seminarium i Sveriges Riksdag för att uppmärksamma vikten av bildförståelse för våra förtroendevalda. Projektchef Linde Sjöstedt deltog i ett samtal tillsammans med Axel Danielsson, regissör till filmen And the King said what a Fantastic Machine, Helena Dal, pressansvarig på Mediemyndigheten, expert på bildmanipulation, Saadia Hussain, konstnär.

”Från politiskt håll har det viktiga arbetet med läsförståelse prioriterats – nu behöver det breddas och inkludera satsningar på förståelse av bild. Hur lär vi oss att tolka och kritiskt granska bilder. Vi behöver stärka barn och ungas förmåga att aktivt uttrycka sig i bild”, säger Linde Sjöstedt, projektchef på Konstdepartementet.

Läs debattartiklarna här:
Bildkonst Sverige varnar: Svenskar saknar förmåga att tolka bilder kritiskt
Debattartikel: Manipulerade bilder tas inte på allvar

6. Kulturutbudsdagar

En stor del av vårt arbete är att representera bildkonsten och våra bild- och formkonstnärer på utbudsdagar runtom i landet. Vi har varit med på en utbudsdag i Västmanland under september, på Culturen i Västerås. Under dagen presenteras ett axplock av professionella kulturupplevelser och aktiviteter för barn och unga inom teater, dans, musik, bild och form, film, hemslöjd, kulturarv, arkiv och litteratur. 

Vi var på plats med två konstnärer – Klara Östlund med projektet Våra känslor kommer till liv och Elisabeth Billander med projektet Vad ska det bli?. Båda hade Prova på-workshop där deltagare kunde komma förbi och göra lerfigurer och prova på att göra en stop motion-film (Klara Östlund) och att göra associationer och bygga nytt av skräp och annat Elisabeth hade tagit med sig.

“Det var mycket lyckat och vi är jätteglada över att ha ett så fint samarbete med Region Västmanland.” säger Stina Bülow från Konstdepartementet.

Utbudsdagen arrangerades av Region Västmanland, Västmanlandsmusiken och Västmanlands teater.  

Utbudsdag i Västmanland.

7. Stort, varmt tack till våra möjliggörare! Vi välkomnar gärna fler!

På Konstdepartementet har vi har en ambitiös vision. Vi vill radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan. Genom samskapande projekt med professionella konstnärer vill vi väcka elevers kreativitet, nyfikenhet och förståelse för omvärlden.

Konstdepartementet tar inte ut någon avgift från skolor eller konstnärer för att vi förmedlar uppdrag. Vi kan erbjuda våra tjänster kostnadsfritt tack vare bidrag från Postkodstiftelsen och Statens Kulturråd. Utan ert ovärderliga stöd så skulle Konstdepartementet inte finnas. Stort tack!

Vi välkomnar alla som tror på vikten av bildförståelse, kreativa lärprocesser i skolan, vikten av struktur för mötet mellan konst och skola att stödja oss framåt. Är du intresserad av att stötta oss? Mejla Linde Sjöstedt, projektchef.