ARTIKEL

Tillgången till konst för barn och unga: En orättvis satsning

2023 gjorde Konstdepartementet en omfattande kartläggning av läget för bild- och formkonsten för barn och unga i hela landet. Resultatet visade tydligt att infrastrukturen är bristfällig i stora delar, vilket i leder till en snedfördelning av vilka som i tidig ålder får tillgång till konstens språk. Nu publicerar vi för första gången siffrorna.

Utifrån kartläggningen går det att konstatera att 15 av Sveriges 21 regioner, alltså cirka 72%, erbjuder ingen eller begränsad samordning vad gäller barns möte med samtidskonst på skoltid.

  • Enbart 6 av 21 regioner har en utbudskatalog där samtidskonstprojekt ingår. Konstdepartementet kallar dessa “gröna regioner”. I flera av dessa regioner är subventionssystemen för kultur i skolan mycket utvecklade och beprövade, alltså är det väldigt enkelt för skolorna att hitta och boka kulturprojekt gratis eller till ett fördelaktigt pris. Det har i nästan samtliga regioner även gjorts större och fleråriga satsningar på konstpedagogiska projekt utanför utbudskatalogen. En välfungerande utbudskatalog existerar därmed i en mylla av andra satsningar.
  • 8 av 21 regionen erbjuder en utbudskatalog, där enskilda bildkonstnärer inte finns med. Konstdepartementet kallar dessa “gula regioner”. I de gula regionerna är variationerna stora. Det kan ha gjorts många fina enskilda satsningar även i dessa regioner men långsiktiga, hållbara planer saknas. Vissa regioner erbjuder subventioner för skolorna, andra ingenting alls. Vissa regioner satsar stort på kulturgarantier, men då enbart för scenkonst, eller arrangerar utbudsdagar där bildkonsten utesluts. Andra regioner erbjuder en utbudskatalog där bildkonst förekommer, men enbart som bildkonstupplevelser knutna till institutioner som muséer. 
  • 7 av 21 regioner har mycket liten samordning vad gäller kulturupplevelser i skolan och i dessa regioner existerar ingen utbudskatalog. Även i dessa regioner förekommer förstås Skapande skola; Det görs satsningar men med stor snedfördelning till följd. Konstdepartementet kallar dessa “röda regioner”. I många av dessa region uttrycks ett behov av en satsning på samordning för kultur i skolorna, exempelvis i kulturplaner och andra undersökningar. På många håll görs redan nu fina satsningar. Det bubblar trots allt i de röda regionerna.

Samtidigt som Konstdepartementet avslutade sin kartläggning släppte MYKA, Myndigheten för kulturanalys, sin rapport “Att bredda deltagandet i kulturlivet”:

Rapporten visar att åtgärder för att nå alla barn och unga bör prioriteras för att bredda deltagandet i kulturlivet. Därutöver behöver i första hand regeringen genomföra insatser för att stärka den nationella infrastrukturen för kultur. Detta så att alla invånares tillgång till ett kulturutbud som präglas av både mångfald och hög kvalitet förbättras.

Konstdepartementet hänvisar till Barnkonventionen när vi menar att tillgång till bild- och formkonst och konstnärligt skapande är en grundläggande mänsklig rättighet. Konsten är ett rum där elever kan utforska svåra frågor i en osäker samtid, föreställa sig en annan framtid och få nya perspektiv genom att fantisera, skapa, drömma och tänka fritt. Alla barn och unga ska ha lika möjligheter att få utforska konsten och därigenom känna att den är vår gemensamma sak.

Tillsammans hjälps vi åt att vända trenden!

Kontakta Konstdepartementet för stöd i hur du kan låta barn och unga möta konsten i din region, kommun eller skola.

Bild: Anna Ledin Wirén, från konstprojektet Normkritiskt fotografi och bildanalys